Dnešní auta už bez pomoci řidičů dokážou sama zaparkovat, jejich systémy kontrolují, zda vůz nevybočuje ze svého jízdního pruhu, nebo za pomoci senzorů rozeznávají dopravní značky. Na světě jsou už ale také první vozy, které dokážou jízdu zvládnout zcela bez pomoci člověka. Takzvaná autonomní auta testují automobilky jako americká Tesla, německý Mercedes či japonská Toyota, ale také velké technologické společnosti typu Uber nebo Google. Podle odborníka na samořiditelné vozy Manfreda Broye musí ale vývoj aut bez řidičů ujít ještě dlouhou cestu k tomu, aby se taková vozidla dostala do běžného provozu.
"Jejich rozvoj není možný bez úpravy současných pravidel pro bezpečnost na silnicích a přinese nám i spoustu etických otázek. Řada lidí se třeba už teď ptá, kdo bude zodpovědný za nehodu způsobenou samořiditelným vozem," říká emeritní profesor Technické univerzity v Mnichově, jenž řídí Centrum digitalizace Bavorska. Broy byl před několika dny účastníkem odborného semináře Mobilita budoucnosti, který v Praze pořádala německá ambasáda.
Co se dočtete dál
- Dále se dočtete:
- - jak daleko je vývoj samořiditelných aut a co je u nich největším problémem?
- - v čem nás mohou samořiditelná auta zaskočit
- - jak je to s odpovědností u samořiditelného auta v případě havárie
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.