V úterý jsou to přesně čtyři roky, co prezident Miloš Zeman jmenoval na Pražském hradě ministrem dopravy Dana Ťoka. První otázky novinářů, které musel bývalý šéf Skansky zodpovídat, se paradoxně netýkaly jeho cílů, ale očekávání, jak dlouho na pozici vydrží. Právě ministerstvo dopravy se vyznačuje vysokou "úmrtností" ministrů. Dosud se jich tam vystřídalo už sedmnáct. Někteří ve funkci nevydrželi ani půl roku.

"Jsem přesvědčený, že se udržím delší dobu a kus práce udělám," odpovídal na otázky Ťok. Dnes se již dá považovat za maratonce mezi dosavadními ministry dopravy. Déle funkci zastával už jen Milan Šimonovský mezi lety 2002 a 2006. Pokud Ťok nečekaně neskončí, předběhne začátkem příštího roku i jeho.

Přestože navenek může působit Ťokova pozice takřka neochvějně, není to tak jasné. Ministr měl několikrát namále. Jeho odvolání požadoval koncem roku 2016 někdejší premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Tehdy se za Ťoka postavil šéf hnutí ANO Andrej Babiš. "Rozhýbal opravy dálnic, celá země je rozkopaná, rozjel projekty, které dlouho stály," hájil svého ministra.

Změny za Ťoka

Jednodušší registrace

Dan Ťok zjednodušil registraci vozidel, aby byla možná na všech úřadech obcí s rozšířenou působností bez ohledu na místo bydliště.

Dálnice zadarmo

Ministerstvo dopravy stanovilo několik dálničních úseků, po kterých je možné jezdit bez dálniční známky. Jedná se o úseky, které slouží jako obchvaty měst.

Více peněz na silnice

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, ze kterého jsou financovány dopravní stavby, se příští rok zvýší na 86,3 miliardy korun, to je zhruba o 14 miliard korun více než v letos.

Na jaře letošního roku při sestavování nové vlády už Ťok v Babišovi takovou oporu neměl. Ministr dopravy byl pod silnou palbou potenciálních koaličních partnerů kvůli stále se komplikující soutěži na nového správce mýta po roce 2020.

To nakonec vyvrcholilo až v Ťokovo prohlášení, že nechce být součástí nové vlády. "Mé finální stanovisko je takové, že v nové vládě nebudu. Hnutí říká, že potřebuje silnou koalici. A pokud ČSSD říká, že mě tam nechtějí, tak je to v pořádku, nechci nikomu bránit," prohlásil Ťok v polovině letošního května.

Jako jeden z důvodů uvedl i své obavy ze sílícího vlivu komunistů, u kterých Babiš hledal oporu.

Do pár měsíců bylo vše jinak − Babiš se ministra zastal a Ťok vstoupil do vlády s tichou podporou komunistů.

Právě schopnost přehodnocovat svá rozhodnutí a otočit o 180 stupňů i v zásadních okamžicích je dnes jednou z vlastností, kterou kritizují Ťokovi odpůrci. "Pan ministr Ťok je politický akrobat. Jeho schopnost udržet si místo je asi to jediné, co na něm mohu ocenit," kritizuje současného ministra dopravy jeho předchůdce Antonín Prachař.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dozvíte, jak Ťokovi prošly otočky kolem mýta a kolik dostal celkem na pokutách za jmenování do funkcí bez výběrového řízení.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se