Můžete přiblížit, o co v případě technologie tzv. digitálních dvojčat jde? V čem by měly podniky vidět její přínos?
Jedná se o vytvoření přesného modelu reálného objektu v prostředí virtuální (VR) nebo rozšířené (AR) reality. Pokud bychom si měli přiblížit konkrétní využití této technologie, můžeme se podívat např. ke společnosti Airbus, která technologii digitálních dvojčat používá k servisním účelům na svých letadlech.
Technologie tzv. digitálních dvojčat je typickým příkladem, ve kterém digitalizace přináší svému uživateli obrovské úspory a zvyšuje časovou, a tím pádem i finanční efektivitu.
Zmínil jste Airbus. Jak konkrétně tato společnost technologie digitálních dvojčat využívá?
Airbus má jednoduše řečeno k dispozici přesné digitální "otisky" letadel, která vyrobil. Tyto otisky (nebo chcete-li dvojčata) jsou přístupné přes VR nebo AR platformu. Firemní mechanici na různých místech po světě pak mají k dispozici VR a AR headsety, a mohou se tak s kompletním modelem letadla seznámit, aniž by ho měli fyzicky před sebou. Když pak tento typ letadla dorazí do jakékoliv servisní stanice na planetě a je na něm nutné udělat složitější opravu, mohou si technici přes headset rozšířené reality promítnout přesné rozložení jednotlivých dílů přímo na trup reálného stroje a s opravou si poradit mnohem snáze. Stejně tak se mohou spojit se specialistou přímo z centrály Airbusu, který jim na dálku pomůže s konkrétní opravou. Úspory oproti dřívějšímu systému, kdy firemní specialisté létali po světě a školili techniky na reálných letadlech, jsou samozřejmě astronomické, nemluvě o rychlosti celého procesu.
Zajímají se tuzemské podniky o tyto nové technologie?
Podle průzkumu European Vertical Market Survey 2019 až 13 procent firem v Česku již pracuje na platformách pro digitální dvojčata a jedna třetina z těchto firem už má v provozu konkrétní aplikace nebo pilotní projekty. Toto číslo je sice nižší než evropský průměr, ale signalizuje, že i ve středoevropském regionu nabral trend rozvoje této technologie jasný směr. Čeští výrobci se o VR/AR zajímají zejména ve spojitosti s výcvikem a podporou provozu služeb.
Jaká specifika se při nasazování těchto technologií řeší? S čím se musí podniky vypořádávat?
Pořízení kompletního digitálního dvojčete vnímá většina firem jako velice nákladnou záležitost, která vyžaduje mnoho inženýrské i programátorské práce. Náklady na pořízení opravdu funkčních a využitelných modelů se často mohou pohybovat i v řádech několika milionů korun. Zároveň ale existují cesty, jak tuto technologii uvést do provozu s mnohem menšími náklady. Stačí pouze využít toho, co už většina firem dávno má. Digitální modely produktů, zařízení, plány prostor apod. často "leží" v archivech firem už pro jiné účely. Využít je pro VR/AR platformu se tak naprosto nabízí.
Čím se v souvislosti s technologiemi digitálních dvojčat zabýváte v Cleverlance?
V Cleverlance se snažíme rozvíjet nové technologie a zákazníkům na nich dodávat taková řešení, která jim reálně přinesou zrychlení procesů, zjednodušení a úspory, tedy taková, která jsou "již" použitelná v praxi a nejsou to jen vize do budoucna.
Produkt Nexus společnosti Cleverlance je metodicky zaměřen na práci a tréninkové programy ve VR s hlavním účelem minimalizace nákladů. Umožňuje firmám uskutečnit požadovaná školení bez odstávky výrobních linek nebo uzavírání důležitých prostor. Použitím technologie VR se zcela odstraňují geografické bariéry a týmy lidí často rozptýlených po celém světě mohou spolupracovat bez problémů v jediném virtuálním prostoru s možností okamžité zpětné vazby od každého z účastníků. Nástroje potřebné k uvedení tohoto způsobu školení a výcviku do provozu většina českých firem reálně má. Jediné, co tak schází ke změně, je změna samotného myšlení lidí na rozhodujících pozicích.
Máte již za sebou nějaký projekt spojený s technologiemi digitálních dvojčat?
Ano, máme, pro slovenskou společnost Svět zdraví jsme vytvořili kompletní digitální dvojče jejich budoucí nemocnice, která bude postavena v Bratislavě.
Využití VR digitálních dvojčat přitom začalo jako marketingová a ukázková studie pro prezentaci na výstavách a veletrzích, postupně byla doplněna i o prohlídkovou část a gamifikaci.
Projekt je stále ve vývoji, v další fázi jsou plánované například "tréninky", které noví zaměstnanci nemocnice nemohou absolvovat za běhu − tzv. naživo.
Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin a týdeníku Ekonom.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist