Světová ekonomika se bude z následků pandemie koronaviru vzpamatovávat roky. Včera to uvedl generální tajemník Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) Ángel Gurría. "I když nenastane celosvětová recese, přijde nulový či záporný růst v mnoha ekonomikách světa, včetně těch větších," prohlásil. Zároveň dodal, že nelze očekávat rychlé oživení. Zlepšení podle něj může předcházet dlouhé "dno" a to, co se děje ve velkých firmách, mu dává za pravdu.
Investiční banka Goldman Sachs předpovídá, že globální reálný hrubý domácí produkt v letošním roce klesne zhruba o procento.
"Koronavirus, nebo přesněji reakce na tuto krizi, představuje fyzické omezení ekonomické aktivity, které je v poválečné historii bezprecedentní," připojila se banka.
bude objem, o jaký podle českého Sdružení automobilového průmyslu klesne výroba v tomto oboru. Podobná čísla hlásí jednotliví výrobci ze svých světových centrál.
Viceprezident Evropské centrální banky (ECB) Luis de Guindos v rozhovoru se španělskou televizí La Sexta uvedl, že dopady koronaviru stáhnou evropské hospodářství do recese, ve druhém pololetí by se však podle něj měla ekonomika
vrátit k růstu.
Nejvíce zasaženými obory mají být podle analytika Raiffeisenbank Víta Hradila například turistický ruch, letectví, doprava, restaurace, ubytování, kultura, školicí společnosti či sport.
Nejhorší krize v automobilovém průmyslu
Jedním ze zasažených průmyslů je ten automobilový, který v Česku tvoří kolem deseti procent HDP. "Je jasné, že se jedná o nejhorší krizi, která kdy zasáhla automobilový průmysl. V sázce jsou pracovní místa 14 milionů Evropanů," říká šéf evropského sdružení automobilových výrobců ACEA Eric-Mark Huitema. Poptávka po vozech v minulých měsících prudce klesla. V únoru se například čínský automobilový trh, ten největší na světě, meziročně propadl o 79 procent na 310 tisíc prodaných vozů.
je maximální výše odhadované ztráty německé ekonomiky, jak ji předpověděl hospodářský institut Ifo. O práci může přijít hodně přes milion lidí a v důsledku krize zanikne v zemi podle odhadu až 1,4 milionu míst na plný úvazek.
Epidemie způsobila problémy i ve výrobě dalších dopravních prostředků − letadel. Problémy hlásí oba velcí hráči na trhu Airbus i Boeing. Letecké společnosti, na nichž jsou výrobci letadel závislí, teď pociťují bezprecedentní pokles poptávky po létání. Dopravci se kvůli přežití teď snaží většinu svých strojů dočasně odstavit. Jde o mimořádný krok, standardně letadla tráví ve vzduchu většinu dne. Například u irské nízkonákladové společnosti Ryanair stojí letadlo mezi jednotlivými lety na zemi pouhých 25 minut.
Teď ale většina letadel místo minut bude na zemi stát týdny, možná i měsíce.
Roste zájem o elektroniku
Ne všechna odvětví ale zažívají pokles. Díky práci z domova například roste poptávka po elektronice, zejména noteboocích či serverech, které potřebují společnosti rozšiřovat, aby zvládly nápor uživatelů využívajících různé služby. Mezi ně patří i programy umožňující videokonference, které v mnohých firmách nahradily klasické porady. Z pandemie profitují také doručovatelské firmy zejména s potravinami a elektronikou.
Jak se vede firmám v koronavirové krizi
Výroba
Toyota
Od minulé středy je přerušena výroba v Británii a Polsku. Omezit ji firma plánuje i v dalších závodech v Evropě a Asii. Továrny v USA zatím fungují bez omezení. V Česku přestal vyrábět společný podnik Toyota Peugeot Citroën Automobile. V TPCA pracuje v současnosti zhruba 2500 lidí, jde o jednoho z největších exportérů a zároveň největšího zaměstnavatele na Kolínsku.
Skupina Volkswagen
Koncern pozastavil výrobu v evropských továrnách ve čtvrtek. Opatření má trvat dva týdny. Přerušení výroby se týká i české Škodovky, která dočasně odstavila závody v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Zaměstnanci budou do 29. března dostávat 70 procent platu. Závody Volkswagenu v Číně provoz naopak znovu zahájily. Výjimkou jsou dva ve městech Čchang-ša a Urumči.
Renault
Francouzi v minulém týdnu přerušili výrobu ve 12 továrnách v domovské zemi. Dotklo se to 18 tisíc zaměstnanců. Dále firma pozastavila produkci ve Španělsku. Rumunský výrobce aut Dacia, kterého Renault vlastní, dočasně ukončil od středy výrobu v továrně ve městě Mioveni, a to do 5. dubna.
Ford
Americká automobilka minulý týden oznámila, že postupně zastaví výrobu v továrnách v kontinentální Evropě. Očekává, že odstávka bude dlouhá několik týdnů. Týká se zejména pracovníků z Německa, Rumunska a Španělska.
Airbus
Evropský výrobce přerušuje na čtyři dny výrobu ve Francii a ve Španělsku. Má se jednat o nejzávažnější plošnou odstávku Airbusu od roku 1989. Firma má v hotovosti 16 miliard eur (v přepočtu 434 miliard korun). Aby mohla fungovat, potřebuje podle Reuters měsíčně dalších 5,5 miliardy eur a minulý týden podle zdrojů agentury jednala o možné pomoci od států, kde vyrábí.
Boeing
Od středy společnost přeruší na 14 dní výrobu ve svých továrnách v okolí amerického Seattlu. Už dříve Boeing přerušil produkci letadel 737 Max, která po dvou tragických nehodách dosud nezískala povolení létat.
Před dvěma týdny firma požádala americkou vládu o pomoc ve výši do 60 miliard dolarů (1,5 bilionu korun). Podle vyjádření firmy by se problémy Boeingu mohly přenést až na 17 tisíc dodavatelů.
Apple
Americká společnost se rozhodla zavřít maloobchodní prodejny v celém světě s výjimkou některých v Číně. Apple také varoval své investory, že pravděpodobně nesplní odhady prodeje v prvním pololetí a očekává problémy s výrobou telefonů iPhone v důsledku odstávky provozu dodavatelů. Nejasné zůstává i to, zda firma uvede na podzim nové produkty, což je tradičně událost očekávaná zákazníky i odborníky.
Philips
Nizozemský výrobce elektroniky rozšiřuje výrobu zdravotnického materiálu. V následujících týdnech chce zdvojnásobit výrobu plicních ventilátorů na dva tisíce kusů týdně. Ventilátory jsou nezbytné na jednotkách intenzivní péče pro pacienty s těžkým průběhem onemocnění Covid-19. Spolu s těmito ventilátory chce firma posílit i výrobu dalších přístrojů žádaných ve zdravotnictví.
Cestovní ruch
Alitalia
Italská společnost je už nějaký čas sužována těžkostmi. Kvůli současné situaci v leteckém byznysu chce vláda "národní" aerolinku převzít. Vyčlenila na její podporu 600 milionů eur (16,3 miliardy korun), aby zajistila, že letadla budou nadále létat.
Norwegian
Severské aerolinky se s finančními problémy potýkají dlouhodobě. V minulém týdnu oznámily, že zruší 85 procent svých letů a dočasně propustí přes sedm tisíc zaměstnanců.
Ryanair
Největší nízkonákladový dopravce v Evropě postupně odstaví zhruba 80 procent svých letadel na příští dva měsíce. Šéf Michael O'Leary připustil, že by Irové mohli dočasně "uzemnit" dokonce všechna letadla. Restrikce letů po Evropě jsou pro firmu zásadní problém, neboť neprovozuje žádné dálkové lety mimo kontinent.
Lufthansa
Německý dopravce zrušil kapacitu na dálkových letech až o 90 procent. O 80 procent snížil počet míst na svých evropských linkách. Některá letadla chce firma využít k zásobování Německa materiálem. Podobně využívá své stroje i český dopravce Smartwings.
Skupina IAG
Skupina, do které spadají například British Airways či španělská Iberia, oznámila, že ruší zhruba 75 procent kapacity na svých letech v dubnu a květnu. S využitím škrtů omezila pracovní dobu zaměstnanců. Společnost se také předčasně zbaví některých starších letadel.
Air France − KLM
Společenství francouzského a nizozemského dopravce ruší zhruba 90 procent letů. V minulém týdnu oznámilo, že kvůli negativním dopadům situace na své finance čerpá úvěr 1,1 miliardy eur (skoro 29 miliard korun).
Smartwings a ČSA
Čeští letečtí dopravci zastavili všechny linky tam i zpět. Úspornými opatřeními snižuje centrála mzdové náklady, části zaměstnanců nabídla přechod na zkrácený úvazek či na neplacené volno. Pro obě firmy byl ústředím pozastaven nábor nových lidí a skončily výcvikové kurzy.
Emirates
Letecká společnost původem ze Spojených arabských emirátů, která se svým obřím Airbusem A380 létá i do Prahy, od zítřka dočasně pozastavuje prakticky všechny lety. Většině svých zaměstnanců nabízí padesát procent mzdy, s částí z nich se dohaduje na vybírání neplaceného volna. Emirates jsou jedním z největších dopravců na dálkových linkách na světě.
FlixBus
Dálkový přepravce osob po zemi zrušil všechny autobusové spoje v Česku i v mateřském Německu. Autobusy ale neprovozuje sama firma, na spoje si najímá vždy místní majitele vozů. Omezení se proto dotknou i těch českých firem, které pro FlixBus do této chvíle jezdily. Redukci kapacity oznámili i jiní autobusoví či vlakoví dopravci.
Výroba stojí. Co dál?
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist