Děti v sociálně vyloučených lokalitách dosahují nižších vzdělávacích výsledků. Projekt ústecké univerzity se to pokusil změnit.
Podle údajů Eurostatu z roku 2018 je příjmovou chudobou nebo sociálním vyloučením v Evropské unii ohroženo 21,7 procenta populace. Takové ohrožení se týká téměř jedné čtvrtiny evropských domácností vychovávajících dítě. V Česku je takových domácností nejméně z celé unie, a to 11,4 procenta. Ministerstvo pro místní rozvoj ale upozorňuje, že výsledek statistik není důvodem k přehnanému optimismu. Pracují totiž se střední hodnotou příjmu, který je ale v tuzemsku nižší než evropský průměr. "Domácnost ohrožená chudobou u nás je tak reálně mnohem chudší než ta v Německu či Švédsku," uvedlo ministerstvo.
Množství Čechů navíc čelí exekucím, podle projektu Mapa exekucí se v roce 2018 jednalo o více než 800 tisíc obyvatel. Zvyšuje se i počet obyvatel žijících v sociálně vyloučených lokalitách, což jde mnohdy ruku v ruce právě s chudobou.
Chudoba ohrožuje vzdělávání dětí
Podle analýzy ministerstva pro místní rozvoj jsou domácnosti v sociálně vyloučených lokalitách obecně hůře vybaveny pro přípravu dětí na školu. Děti nemají v porovnání se svými vrstevníky dostatečnou slovní zásobu, jejich čtenářská a matematická gramotnost je nižší a mimo jiné kvůli opakovaným neúspěchům ztrácí motivaci ke vzdělávání, což často vede k jejich pasivitě a vysokému počtu absencí.
Negativní trend se pokusil změnit projekt na podporu vzdělávání žáků druhého stupně základních škol ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí. Pod záštitou Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP) se ho zúčastnilo osm základních škol. Cílem bylo rozvinout čtenářskou gramotnost žáků, kritické uvažování, prolomit pasivní přístup k výuce a nastartovat jejich motivaci. Podle národní zprávy České školní inspekce k mezinárodnímu šetření PISA 2018 je nejvíce žáků, kteří nedosáhli základní úrovně čtenářské gramotnosti, právě v Ústeckém (36 %) a Moravskoslezském kraji (32 %).
"Ukazuje se, že tzv. konstruktivisticky pojatá výuka, kdy jsou děti aktivními tvůrci poznání, má pozitivní vliv na posílení jejich motivace," uvádí řešitel projektu Jaroslav Říčan z katedry pedagogiky a aplikovaných disciplín UJEP. Takové metody mají podle něj kladný dopad na prospěchově slabší žáky, a ačkoliv to není pravidlem, mnozí z nich pocházejí právě ze znevýhodněného prostředí.
Součástí projektu byla výuka i volnočasové aktivity. "Děti si samy vyhledávaly informace, ptaly se spolužáků a organizovaly kroužky," vysvětluje Říčan. Stěžejní část ale představovala samotná výuka. Ta probíhala v běžných třídách v rámci dějepisu. Děti v těchto hodinách plnily specifické aktivity a výuka se výrazně proměnila. "Každý žák měl pracovní list s aktivitami, důraz byl kladen na autonomii žáků, kteří vypracovávali úkoly samostatně a pak si je například navzájem porovnávali," popisuje Jaroslav Říčan.
Na základě porovnání testů z doby před realizací projektu a po něm se prokázalo, že děti se ve svém přístupu a schopnostech zlepšily. Aby byly výsledky dlouhodobé, je nutné, aby se prodloužila doba trvání takové výuky, a ze statistického hlediska je třeba větší skupiny žáků. Proto chce Říčan projekt realizovat i v budoucnu, ten by se však soustředil už pouze na výukovou část a probíhal by na více školách v celém Česku, nejen v postižených regionech.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist