Díky digitalizaci se nám v pandemii podařilo udržet byznys v chodu, ochránit zaměstnance, či dokonce získat nové zákazníky, zní dnes z mnoha firem, které byly před krizí v zavádění moderních technologií aktivnější. Ty ostatní v reakci na karanténní opatření byly nuceny digitalizovat překotně, během několika dnů, což se často neobešlo bez problémů. Zkušenost, kterou si ale většina firem z on-line fungování odnáší, je pozitivní. Řadu činností po internetu vykonávat lze, dokonce i takové, kterým se firmy před krizí bránily či o nichž to nikdo nepředpokládal. Navíc se ukázalo, že některé procesy běží on-line mnohem lépe.

Dobrou příležitostí, jak pokročit s digitalizací, může být například zavedení systému pro robotickou automatizaci procesů. Umožňuje ve firmě automatizovat rutinní a opakující se procesy, které zaměstnance svou jednoduchostí a četností spíše obtěžují. Jejich zautomatizováním navíc výrazně vzroste přesnost a klesne chybovost.

Trochu jinou úroveň digitalizace pak představuje takzvaný internet věcí a jeho nasazení v průmyslu. Umožňuje na základě přesných dat například optimalizovat výrobu a vytížení výrobních prostředků, spotřebu energie či ze změny snímaných parametrů stroje včas předpovědět přicházející poruchu. Klíčem k úspěchu je však sofistikovaná analýza nasbíraných dat. V tom ale zatím české firmy výrazně pokulhávají.

Článek byl publikován v komerční příloze HN ICT revue.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist