Díky digitalizaci se nám v pandemii podařilo udržet byznys v chodu, ochránit zaměstnance, či dokonce získat nové zákazníky, zní dnes z mnoha firem, které byly před krizí v zavádění moderních technologií aktivnější. Ty ostatní v reakci na karanténní opatření byly nuceny digitalizovat překotně, během několika dnů, což se často neobešlo bez problémů. Zkušenost, kterou si ale většina firem z on-line fungování odnáší, je pozitivní. Řadu činností po internetu vykonávat lze, dokonce i takové, kterým se firmy před krizí bránily či o nichž to nikdo nepředpokládal. Navíc se ukázalo, že některé procesy běží on-line mnohem lépe.

Dobrou příležitostí, jak pokročit s digitalizací, může být například zavedení systému pro robotickou automatizaci procesů. Umožňuje ve firmě automatizovat rutinní a opakující se procesy, které zaměstnance svou jednoduchostí a četností spíše obtěžují. Jejich zautomatizováním navíc výrazně vzroste přesnost a klesne chybovost.

Trochu jinou úroveň digitalizace pak představuje takzvaný internet věcí a jeho nasazení v průmyslu. Umožňuje na základě přesných dat například optimalizovat výrobu a vytížení výrobních prostředků, spotřebu energie či ze změny snímaných parametrů stroje včas předpovědět přicházející poruchu. Klíčem k úspěchu je však sofistikovaná analýza nasbíraných dat. V tom ale zatím české firmy výrazně pokulhávají.

Článek byl publikován v komerční příloze HN ICT revue.