Trans.eu Group S.A. je polská technologická společnost, jíž se za šestnáct let působení na evropském trhu podařilo vybudovat největší komunitu dopravců v Evropě − platformu Trans.eu. Ta funguje především jako sofistikovaná burza nákladů a vozidel a nabízí i privátní mód pro vytvoření vlastní databáze dopravců v oblasti silničních přeprav.
Platforma Trans.eu sdružuje dopravce, spedice i výrobně-obchodní firmy a vytváří moderní logistickou platformu s odkazem na Logistiku 4.0. Její vznik a fungování přibližují Martina Zatkalíková a Zuzana Krajová, manažerky působící ve společnosti na pozici E-commerce Process Manager, respektive Business Development Manager.
Mohly byste ve stručnosti charakterizovat platformu Trans.eu?
MZ: Jsme jedna z největších platforem s nabídkou a poptávkou přeprav v Evropě, denně registrujeme zhruba sto tisíc uživatelů připojených k Trans.eu, kteří mezi sebou ročně uzavřou až čtyři miliony transakcí. Na Trans.eu se vyjednává přes chat, zaznamenáváme zhruba sto milionů konverzací ročně, které uživatelé vedou mezi sebou. S nadsázkou se dá říct, že ji lidé v oboru často používají jako určitou alternativu, náhradu nejmenovaných sociálních sítí.
E-commerce Process Manager
Ve společnosti Trans.eu působí od roku 2013, od srpna 2019 jako E-commerce Process Manager. Zastřešuje šest poboček v rámci Evropy. Během svého působení v Trans.eu zavedla množství procesů, které pomohly společnosti v dosahování lepších výsledků nejen na domácím trhu, ale v rámci celé korporace Trans.eu.
Z toho se dá usuzovat, že platforma poskytuje velmi dobrý uživatelský komfort.
ZK: Záleží nám na tom, aby zde naši klienti našli, co potřebují. Záznamy se dají filtrovat podle všech možných kritérií − podle data a místa nakládky či vykládky, podle typu auta nebo speciálních požadavků. I ostatní moduly jsou velmi intuitivní, uživatel může požadované informace zadat a nalézt ve velmi rychlém čase.
V logistice se velmi často hovoří o nedostatku řidičů nákladních vozidel. Odráží se to nějak v Trans.eu?
MZ: Nedostatek řidičů kamionů je skutečně často skloňované téma a Trans.eu nabízí řešení pro situace, kdy je problém přepravu sehnat. Působíme ve 45 zemích Evropy, v systému je přihlášených přibližně 25 tisíc dopravců z celé Evropy, kteří u nás registrovali 200 000 vozidel. S možností vytvoření vlastní databáze dopravců je tak Trans.eu řešením pro hledání nejen ad hoc přeprav, ale i optimalizaci celého logistického procesu.
Business Development Manager
Ve společnosti Trans.eu působí téměř tři roky, a to na pozici Business Development Manager na českém a slovenském trhu. Kromě obchodu se klientům věnuje také v edukaci nové platformy, analýze procesů a implementaci na míru. Do Trans.eu přináší množství zkušeností i z předchozích zaměstnání – dlouhou dobu působila například v televizi Nova.
Pracujete s klienty z celé Evropy. Jak takový "babylon" platforma řeší?
ZK: Vše je jazykově přizpůsobeno uživateli. V současné době máme 16 jazykových mutací, a když expandujeme, přidáváme příslušný jazyk nové země. Chceme, aby s námi uživatel měl tu nejlepší zkušenost už od své první návštěvy webu a aby měl k dispozici vše ve svém jazyce.
Jak to funguje v praxi? Když, řekněme, potřebuji přepravu z Francie do Ostravy a nabídka je tam ve španělštině?
MZ: Nabídky, poptávky a celá platforma se automaticky překlápějí do té jazykové mutace, ve které je uživatel právě přihlášený.
A vyhodnocujete, jaké nejčastější poptávky ze stran zákazníků na platformu přicházejí?
ZK: Nejčastější jsou poptávky na klasickou dálkovou kamionovou přepravu. Ale naleznete zde nabídku všech typů vozidel a přeprav. Můžete hledat auto s ADR (evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí − pozn. red.), převoz nadrozměrného nákladu nebo cisternu. Každý zadavatel má jinou představu a jiné požadavky, které se potkávají s nabídkou na Trans.eu.
Pokud budeme hovořit o typických dálkových kamionových přepravách, častým požadavkem bývá monitoring přeprav − zákazníci chtějí vědět, kde se jejich kamion či zásilka přesně nachází. Je možné tyto požadavky přes Trans.eu uspokojit?
ZK: U většiny dopravců je monitoring již součástí standardu služeb a Trans.eu nabízí možnost sledovat monitoring všech zadaných přeprav z jednoho rozhraní. Od většiny dopravců na naší platformě máme totiž GPS providery do platformy integrované. Klient tak může své přepravy sledovat z jednoho místa v Trans.eu a nemusí mít otevřené další programy. A právě takové integrace systémů jsou jedním z principů Logistiky 4.0, které do našich služeb zavádíme.
Co je dalším otiskem Logistiky 4.0, který lze na Trans.eu zaznamenat?
ZK: Možná znáte termín Office 4.0 − jste na druhém konci světa, a přesto pořád v kontaktu s kolegy, máte aktuální informace, které sdílíte, ale nemusíte u toho být spolu v kanceláři. A podobně funguje Logistika 4.0. Abychom toho v Trans.eu docílili, využíváme maximální automatizaci procesů, kdy systém může pracovat za vás a vše vidíte na jednom místě. Stejně jako monitorovací systémy jsme do Trans.eu také schopni připojit a integrovat jakýkoli systém klienta, například fakturační. Efektivně pracujeme s daty a algoritmy, platforma umí klientovi nabídnout kupříkladu výběr správného dopravce pro jeho aktuální přepravu.
Práce s daty se v přepravách často spojuje také s benchmarkingem. Zadavatelé jej vynášejí do nebe, přepravci kritizují administrativní zátěž výběrových řízení, která podle nich často slouží jen k tlaku na snížení ceny u stávajících dodavatelů. Jak se k tomu staví Trans.eu?
ZK: V Trans.eu není zapotřebí vypisovat výběrové řízení, funkce srovnání cenových nabídek je ihned po zadání poptávky k dispozici a transparentně se aktualizuje každou minutu. Je to výhodné, i když zadavatel zvažuje novou destinaci nebo jiný typ vozidla − ihned ví, jaké by změna přinesla náklady. Trans.eu prostě funguje jako benchmark automaticky.
Burza nákladů a vozidel ale není jediným nástrojem při řízení logistiky, který se na Trans.eu nachází. Tím druhým je Privátní mód. V čem jsou jeho specifika?
ZK: Je to jedinečný nástroj. Zadavatel si do svého zabezpečeného Privátního módu může pozvat své vlastní dopravce, a to nejen ty, kteří jsou přihlášeni do Trans.eu. Má je ověřené a z jednoho místa může spravovat seznam svých partnerů a nabídky a poptávky všeho typu, například vytendrované nebo pravidelné. Platforma pak nabízí úplnou komunikační náhradu e-mailového účtu, excelovských tabulek, telefonátů i Skypu.
Zní to velmi komplexně. Nemůže být platforma pro některé uživatele příliš komplikovaná?
MZ: Komplikovaná určitě není. Industry 4.0 respektive Logistika 4.0 je v podstatě o tom, že věci, které dokáže dělat nějaký algoritmus, by měl dělat algoritmus, a ne člověk. Pro člověka by měl být systém uživatelsky co nejsrozumitelnější. Proto jsme se snažili postavit platformu velmi intuitivně a k tomu nabízíme plnou uživatelskou podporu, pořádáme edukační webináře, na které se lze přihlásit na našich stránkách Trans.eu, a nabízíme i osobní poradenství.
Je Trans.eu i garantem bezpečných přeprav? Jak bojujete proti fantomovým přepravám a přepravcům, kvůli kterým mizí v nenávratnu celé kamiony?
MZ: Bezpečnost dat je naše nejvyšší priorita, které je podřízen celý vývoj i správa platformy. Co se bezpečnosti přeprav týče, smluvní vztah je vždy mezi zadavatelem a poskytovatelem přepravy, my vyvíjíme platformu a jsme administrátorem. Ale děláme všechno pro to, aby byly přepravy sjednané přes platformu co nejbezpečnější. Máme pro to několik nástrojů − u burzy nákladu a přeprav je to především verifikační proces pro vstup na platformu, který se neustále inovuje. Burza je postavena jako exkluzivní klub, kam se nikdo neověřený nedostane, a navíc klienty kontrolujeme i průběžně. Dalším nástrojem je systém hodnocení − veřejný mezi jednotlivými uživateli a potom hodnocení i z naší strany. Do Privátního módu si zase uživatel zve pouze své ověřené dopravce, a nepracuje tedy s nikým cizím, neprověřeným.
Když navzdory všem nastaveným a zabezpečeným procesům něco nevyjde, jaký servis poskytujete v této situaci?
MZ: Naše call centrum slouží i jako poradenské středisko pro všechny otázky a nestandardní situace, případně můžeme odkázat na naše sesterské společnosti, které se zabývají pomocí při mimosoudním vymáhání pohledávek, případně dalšími právními službami.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist