Nedávno si Suezský průplav připsal nový rekord. Během 6. února jím podle jeho egyptské správy proplulo oběma směry 75 obřích lodí s historicky nejvyšším celkovým výtlakem 5,8 milionu tun. O necelé dva měsíce později je vše jinak. Kvůli písečné bouři v úterý ráno uvázla na mělčině obří kontejnerová loď Ever Given mířící z Číny do nizozemského přístavu v Rotterdamu. A kanál spojující Středozemní a Rudé moře, jímž proudí téměř třetina světové kontejnerové přepravy, se úplně zastavil. Jde o největší havárii od jeho zprovoznění v roce 1869.
Za necelé tři dny podle Lloyd's List v obou směrech průplavu mezi Středozemním a Rudým mořem uvázlo 165 lodí. Jsou mezi nimi i tankery s ropou mířící do Evropy. Každý den zablokování kanálu tak podle odhadů do cílových přístavů nedorazí zboží za 9,6 miliardy dolarů. Druhé největší světové rejdařství MSC se sídlem ve Švýcarsku, které provozuje 584 lodí, už uvedlo, že zákazníci, kteří mají zboží na lodích, které se blíží Suezu, se mají připravit na „potenciální změnu dodacích termínů“.
Ještě na vás čeká 80 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!
Máte již předplatné? Přihlaste se.
Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.
Nákup jednoho článku
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.
Přihlaste se
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.
Nemáte ještě účet? Zpět na zadání e-mailu »
Jste přihlášen jako
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.