Obdobím "klidu a harmonie, kdy všichni mají jasné plány a vize do budoucna" byla dekáda po odeznění finanční krize z roku 2008. Po zotavení z jejích následků došlo ke konsolidaci a lídři oboru začali výrazně zefektivňovat výrobu. Průmyslová výroba postupně rostla stále vyšším tempem, stejně jako instalace robotů a automatizovaných systémů. Poptávka po strojích překonávala i ty nejoptimističtější prognózy, zdálo se, že nás, slovy klasiků, "čekají jen samá pozitiva a sociální jistoty" a "only the sky is the limit".

Již v průběhu tohoto desetiletí však postupně do oboru vstupovaly nové trendy: daleko výraznější míra robotizace a automatizace, autonomní výrobní procesy, Průmysl 4.0, digitalizace, elektromobilita, nástup mladé generace a jejího jiného ekonomického chování (vztah k práci, volnému času či vlastnění věcí) a mnoho dalších. Navíc se v roce 2018 začaly objevovat první náznaky mírného ochlazení poptávky, které však bylo predikované.

Nicméně kombinace vnitřních a vnějších vlivů začala mít větší negativní důsledky, než se předpokládalo. A to jsme již u podobenství s druhou fází bájné stavby, kdy lidé hovořící mnoha jazyky spolu nedovedli komunikovat a nastal chaos. Ten zavládl mírně i ve strojírenství, přesněji nejistota a z ní plynoucí omezení plánovaných investic. Obzvláště ty velké se plánují mnoho měsíců na základě tvrdých ekonomických dat a předpovědí. Pokud však předpověď zní "nikdo neví, co bude", je logické, že se mnoho majitelů firem ochotných investovat nenajde.

Budoucnost strojírenství

Stáhněte si přílohu v PDF

Do tohoto už tak komplikovaného a s jinými obory propojeného receptu se loni přidala jedna nová a naprosto nečekaná přísada − pandemie koronaviru. Ta umocnila a urychlila stávající krizový vývoj a způsobila krizi v dalších, zatím víceméně nedotčených oborech, například v leteckém průmyslu. Přidaly se další dosud nemyslitelné obtíže: přerušení subdodávek, nedostatek základních surovin či polovodičových součástek.

Jaká je vize? Vezměme si křišťálovou kouli a zkusme si zahrát na Sibylu či Nostradama. Automobilový průmysl pod tlakem emisních limitů asi čeká "elektrická revoluce", která ani z pohledu životního prostředí moc smysl nedává. S ní souvisí i velká změna v subdodavatelských řetězcích. Letecký průmysl čekají těžké roky a vypadá to na změnu směrem k menším a úspornějším strojům.

Obecně se mluví o třech hlavních vlivech na strojírenský průmysl. Odklon od produktu směrem k řešení nebo službám, minimalizace dopadu výroby a výrobků na životní prostředí a digitalizace, se kterou se pojí vyšší míra robotizace a automatizace. Kdo zvládne tyto výzvy nejlépe, stane se vítězem této složité a přelomové etapy.

Článek byl publikován ve speciální příloze Hospodářských novin Budoucnost strojírenství.

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist