Uplynulých dvanáct měsíců více než důkladně prověřilo kvality finančních manažerů. A to nejen schopnost odhalit riziko nebo novou příležitost, efektivně rozhodovat v nových situacích anebo zorientovat se v nepřehledných vládních nařízeních, ale také jasně a srozumitelně sdělovat a obhajovat své postoje.

Podle studie Deloitte CFO Survey 2021 mají po roce pandemické krize čeští finanční ředitelé opatrný optimistický výhled do budoucna a 57 procent dotázaných stále vnímá vysokou míru finanční a ekonomické nejistoty.

57 %

dotázaných tuzemských finančních ředitelů po roce pandemické krize stále vnímá vysokou míru finanční a ekonomické nejistoty.

Přípravy na krizi probíhají v dobrých časech a právě loňský rok ukázal, kdo v dobách hojnosti myslel i na zadní kolečka − ladil svůj tým, piloval procesy a vytvářel rezervy. „Důležité je plánování a jasně nastavené cíle. S plány je však potřeba pracovat, průběžně je vyhodnocovat a sestavovat forecasty,“ říká Anna Koutská, ekonomická ředitelka cihlářské firmy Heluz.

Klíčem je cash flow

V době krize se ve většině firem stává primárním ukazatelem cash flow. Vedle zodpovědného řízení hotovosti a správně vybalancovaného pracovního kapitálu je však potřeba vzít v úvahu i jiné, nefinanční atributy, jako například riziko narušení dlouhodobých vztahů. Pokud firma přestane platit svému dodavateli včas, krátkodobě sice svou situaci vyřeší, otázkou však je, za jakou cenu.

Tipy a rady pro finanční ředitele

Jiří Brázdil, výkonný ředitel, ZLKL

Období menšího počtu provozních starostí lze využít k zavedení opatření vedoucích k vyšší produktivitě práce. Rozhodně doporučuji zaměřit se na kvantifikaci ekonomického dopadu jakéhokoli rozhodnutí a následně pečlivě vyhodnocovat. A každodenním extrémním nasazením vybudovat něco, co nezboří ani naplnění několika rizik zároveň.

Anna Koutská, ekonomická ředitelka, Heluz

Doporučuji zachovat si chladnou hlavu a nadhled a rozhodovat se na základě pečlivě posbíraných a analyzovaných informací. Za zcela klíčovou považuji komunikaci – uvnitř firmy, se zákazníky, s dodavateli. Získáte tak cenné informace, které vás mohou posunout dál. Snažte se držet strategických cílů, i když cesta k jejich dosažení nebývá přímá. A nebojte se chyb, právě z těch mnohdy získáme nejvíce zkušeností.

Martina Vítková, finanční ředitelka, NWT

V krizi se každá chyba víc prohloubí a je víc vidět, proto je třeba držet se procesů a být důsledný. Zajisté je potřeba také více kontroly a určitě komunikovat a vysvětlovat, ať už navenek nebo dovnitř firmy. Nebát se udělat nepopulární rozhodnutí, jeho odkládání situaci jen zhorší. A myslet na to, že základem každé firmy a jejího úspěchu jsou především lidé.

Václav Heinrich, obchodní ředitel, Titan – Multiplast

Velmi důležitým faktorem jsou zdravé finance bez úvěrového financování. Naši firmu v kritických chvílích podržela flexibilita, rychlost a systémový přístup. Každá krize je i příležitost – pokud se rychle rozpozná, umí být důležitým růstovým stimulem.

Podle slov své ekonomické ředitelky zaznamenal Heluz určitý posun ve svém cash flow, nikoliv však kvůli opožděným platbám ze strany odběratelů. „Díky naší dobré finanční kondici jsme se na začátku pandemie rozhodli, že veškeré své závazky nebudeme hradit podle jejich data splatnosti, ale okamžitě po jejich přijetí. Snažili jsme se tak pomoci firmám, které se potýkaly s problémy s cash flow, a mnohé z nich to opravdu uvítaly,“ odhaluje velkorysé gesto Koutská.

Podobný krok učinil Titan − Multiplast, který zase vycházel vstříc odběratelům a prodlužoval splatnost tam, kde to bylo zapotřebí. Firma dodává a obrábí plasty a patří k těm šťastným, kterým uplynulý rok přinesl nové impulzy a také významný nárůst obratů. Firma pružně zareagovala na poptávku po plexisklových přepážkách a obličejových štítech a k zákazníkům jich poslala více než třicet tisíc. Cash flow a dostatečná finanční likvidita při tom sehrály zásadní roli, neboť jde o obor, který se vloni potýkal s kritickým nedostatkem materiálu. Celosvětově v souvislosti s pandemií enormně vzrostla poptávka po transparentních plastech. Firma musela jednat velice rychle, nakontraktovat často neprověřené výrobce a rychle se rozhodnout, protože situace s dostupností se měnila v řádu hodin. Kdo byl schopný objednat a ihned zaplatit, uspěl. „Díky dostatečné finanční likviditě a správně řízenému cash flow jsme byli schopni především u nových zahraničních dodavatelů zaplatit za dodávky z větší části předem místo standardně domluvených splatností a tím jsme si zajistili dostatek vysoce ceněného materiálu,“ říká Václav Heinrich, obchodní ředitel společnosti Titan − Multiplast.

Jasná pravidla

Na dlouhodobá jasně nastavená a poměrně přísná pravidla pro odběratele vsázejí při řízení cash flow v NWT, v uplynulém roce je navíc podpořili dalšími opatřeními: „Více jsme prověřovali zákazníky, zdůraznili jsme restrikce a v případě pohledávky po splatnosti jsme obratem vymáhali,“ říká Martina Vítková, finanční ředitelka NWT.

Firma je rozkročena přes více oborů a do jejího portfolia spadá například výstavba produkčních skleníků pro pěstování zeleniny, ovoce a květin, služby v oblasti energetiky nebo výstavby pasivních domů.

Investice

Podle zmiňovaného průzkumu Deloitte CFO Survey 2021, kterého se zúčastnila více než stovka českých finančních ředitelů, se jejich opatrnost projevuje v oblasti investic. Více než třetina respondentů očekává jejich snížení a podle reakcí dotázaných nemůžeme návrat k trendům z období před krizí letos očekávat.

Nejlépe řízené firmy

Stáhněte si přílohu v PDF

Revize veškerých nákladů a investic je v krizovém období jistě nezbytná, nemusí však nutně znamenat jejich seškrtání, jde spíše o nastavení priorit. Například pro výrobní firmy je investice do výrobních linek klíčová pro zajištění konkurenceschopnosti produktů. Inovace často stojí za úspěchem firem, které vyšly z krize posílené. „Výpadky objednávek jsme řešili navyšováním počtu vzorkování nových dílců a také jsme navázali nové vztahy,“ přibližuje svou zkušenost Jiří Brázdil, ředitel společnosti ZLKL, zaměřující se na strojírenskou činnost. Přechodem z výroby typových domů do modelu práce na zakázku řešili pokles poptávky v NWT a podle slov Vítkové se novinky netýkaly jen samotné výroby, ale také složení týmu.

Automatizace a digitalizace

Je stále zřetelnější, že jedním z klíčů k budoucnosti je navýšení automatizace, robotizace a digitalizace. K obdobnému závěru dospěli i v Titan − Multiplastu: „Díky zátěžové zkoušce jsme definovali, že pro další období bude třeba pokračovat v automatizaci výroby, a započali jsme kroky k výměně ERP systému za robustnější řešení,“ shrnuje čerstvou zkušenost Václav Heinrich. „Podporou odbytu nám byl v kritických chvílích i náš e-shop. Meziroční nárůst obratu on-line platformy o více než 150 procent ukazuje na to, že investice do digitalizace dává smysl,“ dodává Heinrich.

Článek byl publikován v magazínu Nejlépe řízené firmy Česka 2021.