Dvacátého šestého srpna se na sociální síti Twitter objevila první zpráva tajuplného účtu ABBA Voyage. Po jediném týdnu už celý svět věděl, co to znamená. Švédská popová legenda se po skoro čtyřiceti letech rozhodla vydat nové album a oslavit kulaté výročí svého rozpadu nerozpadu monumentálními koncerty. Každá z těchto událostí by sama o sobě rezonovala snad všude kromě Afghánistánu a Severní Koreje. Takhle dohromady vznikla mediální smršť podpořená důmyslným internetovým marketingem a speciálními událostmi v osmi vybraných městech napříč zeměkoulí.
Skupina totiž měla vždycky talent na to, jak budovat zájem fanoušků a jak napínat novináře. Však se také články o chystaných koncertech a písničkách často neobešly bez citací z legendárních hitů švédské čtveřice. Třeba zvolání „Mamma mia, here we go again!“ se objevovalo nejenom v anglicky psaných článcích, ale i v německých a dalších médiích. Kvůli novému albu vznikla speciální webová stránka a ABBA začala oslovovat i nejmladší generaci uživatelů na sociální síti TikTok. Jestli si myslíte, že skupina, která přestala vystupovat desítky let před narozením průměrného tiktokera, tam nemohla nikoho zajímat, šeredně byste se spletli. V létě na této síti proběhla výzva, kdy se uživatelé natáčeli při zpívání Dancing Queen. Vtip byl v tom, kdo tuto vlezlou písničku dokáže zpívat déle na jeden nádech. Videa nasbírala 162 milionů zhlédnutí. Tvorba skupiny ABBA se rázem stala nejvyužívanější hudbou na TikToku, aniž by tam vůbec měla profil.
To se změnilo 30. srpna, kdy se na TikToku objevil oficiální účet skupiny. První video nebylo o ničem jiném než o písničce Dancing Queen, kterou v něm na klavír hrál osobně Benny Anderson. Jen tento šot vidělo během krátké doby na sedm milionů uživatelů. Další video pak lákalo na internetový přímý přenos, který sliboval historický zážitek.
Nebyly to plané sliby. Speciální živé vysílání na YouTube, přenášené mimo jiné ze Stockholmu, kde má skupina své muzeum, si nedočkavě naladily statisíce uživatelů. Jejich komentáře byly jako přes kopírák: pláču dojetím, nejhezčí chvíle mého života je tady, nemůžeme se dočkat… Nadšení bylo stejné, jako by od roku 1982 uběhla jen krátká chvilka, a ne čtyři dekády. Souběžně s přímým přenosem se na londýnské stanici Waterloo objevila projekce s digitálními avatary členů skupiny. Osvícený byl most v Sydney, další připomínky se objevily v Tokiu, New Yorku, Stockholmu, Riu, Reykjavíku, Berlíně nebo Kapském Městě.
O chystaném „virtuálním“ turné, kde místo čtveřice zpěváků vystoupí jejich mladší hologramy, se už několik let vědělo. Nebylo ale jasné, jak bude vypadat. A objevovaly se obavy, aby se z návratu legendy nestala nechtěná parodie. Ale jestli někdo něco ví o marketingu, je to ABBA. Takže samozřejmě nemá jen tak nějaké digitální projekce, které by promítala někde v běžných halách. Bude mít vlastní koncertní budovu v Londýně pro tři tisíce diváků a digitální koncert vytvořili experti ze světového studia Industrial Light & Magic.
Kapela s nimi natáčela pět týdnů, během nichž odehrála celý koncert v plné stopáži. Muzikanti na sobě měli obleky a helmy vybavené technologií motion capture, která do počítače přenáší přesné informace o pohybech a mimice. Snímalo je u toho ze všech stran asi 160 kamer. Získaná data grafici a programátoři aplikovali na virtuálně vytvořené omlazené kopie zpěváků. Výsledkem je prakticky dokonalá iluze skupiny ze začátku 80. let, jako byste našli nikdy neviděnou kopii neznámého vystoupení.
Ovšem v ultravysokém rozlišení a s prostorovým zvukem. Jak zaznělo při představování prvních
ukázek, nejsou to nějací cizí lidé, kteří si hrají na formaci ABBA, ani náhodně vygenerované počítačové
modely s nepřirozenými pohyby. Je to ABBA na cestě časem. A iluze bude dokonalá jen v dokonalém prostředí, proto se všechny koncerty uskuteční pouze v Londýně. Bylo by příliš složité všechno přenášet jinam a znovu nastavovat světla, projekce a reproduktory.
Švédská čtveřice tak dodržela slib, že ji sice už nikdy nikdo osobně neuvidí na pódiu, přesto bude mít koncert. Jak při slavnostním odhalení novinek žertoval Benny Andersson, být členem skupiny ABBA má krásnou výhodu v tom, že vám nikdy nedojdou peníze. „A proč to děláme teď? Chtěli jsme to stihnout, než umřeme,“ odtušil Björn Ulvaeus.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist