Ta reklama na zapadlé zastávce autobusové linky B43 v newyorské čtvrti Brooklyn vyvolala takový poprask na sociálních sítích, že se dostala i do celostátních amerických médií. Ve stejném designu a stejným druhem písma, jakým newyorská radnice přesvědčuje občany k očkování, se někdo pokusil obyvatele Brooklynu od očkování odradit. První z deseti důvodů, proč se neočkovat, zněl: „Může vás to zabít.“
Ve fyzickém světě se tak objevila dezinformace, kterých je na sociálních sítích nekonečně mnoho. Jsou jedním z hlavních důvodů, proč se v mnoha zemích nedařilo v roce 2021 úspěšně bojovat s pandemií koronaviru, byť má lidstvo k dispozici poměrně úspěšné nástroje v podobě vakcín.
Dezinformace, podobně jako plakát v Brooklynu, jsou často maskované tak, aby na první pohled nevzbuzovaly podezření, ale vlastně jen lehce zpochybnily pravdu. Ta pochybnost pak způsobuje další nahlodávání názoru a pohledu na svět člověka, který je terčem dané lživé zprávy. „Nejnebezpečnější dezinformace jsou ty, které vypadají nejvíc uvěřitelně,“ potvrzuje Dominik Presl, analytik Asociace pro mezinárodní otázky a firmy Semantic Visions, která dezinformace sleduje, analyzuje a dohledává jejich zdroje.
Rok 2021 byl pak do jisté míry rokem, na jehož začátku většina lidí zoufale čekala na vakcínu proti covidu, ale na jeho konci podobně zoufale zdravotníci bojovali s tím, aby očkování byli lidé ochotni přijmout.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.