Ta reklama na zapadlé zastávce autobusové linky B43 v newyorské čtvrti Brooklyn vyvolala takový poprask na sociálních sítích, že se dostala i do celostátních amerických médií. Ve stejném designu a stejným druhem písma, jakým newyorská radnice přesvědčuje občany k očkování, se někdo pokusil obyvatele Brooklynu od očkování odradit. První z deseti důvodů, proč se neočkovat, zněl: „Může vás to zabít.“

Ve fyzickém světě se tak objevila dezinformace, kterých je na sociálních sítích nekonečně mnoho. Jsou jedním z hlavních důvodů, proč se v mnoha zemích nedařilo v roce 2021 úspěšně bojovat s pandemií koronaviru, byť má lidstvo k dispozici poměrně úspěšné nástroje v podobě vakcín.

Dezinformace, podobně jako plakát v Brooklynu, jsou často maskované tak, aby na první pohled nevzbuzovaly podezření, ale vlastně jen lehce zpochybnily pravdu. Ta pochybnost pak způsobuje další nahlodávání názoru a pohledu na svět člověka, který je terčem dané lživé zprávy. „Nejnebezpečnější dezinformace jsou ty, které vypadají nejvíc uvěřitelně,“ potvrzuje Dominik Presl, analytik Asociace pro mezinárodní otázky a firmy Semantic Visions, která dezinformace sleduje, analyzuje a dohledává jejich zdroje.

Rok 2021 byl pak do jisté míry rokem, na jehož začátku většina lidí zoufale čekala na vakcínu proti covidu, ale na jeho konci podobně zoufale zdravotníci bojovali s tím, aby očkování byli lidé ochotni přijmout.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se