Studenti i senioři mohou počítat s tím, že i nadále budou moci využívat výhodné ceny jízdného. Vláda však ve středu snížila slevy z původních 75 na 50 procent. Znamená to, že se důchodcům a mladým lidem jízdné zdvojnásobí. I přesto jim ale zůstane jen poloviční jízdné oproti běžným pasažérům. Úprava, která má přinést státu úspory, má platit od dubna. Na kolik nakonec nové slevy stát vyjdou, ale bude záležet na tom, jak rychle se začne život vracet do stavu před příchodem pandemie.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se domnívá, že cestování hromadnou dopravou zůstane pro uvedené skupiny obyvatel pořád atraktivní. „Zároveň znamená nezanedbatelnou úsporu ve státním rozpočtu. Je to odpovědná sleva, která šetří finanční prostředky,“ řekl. Poukázal na to, že původní verze slev, které zavedla vláda Andreje Babiše (ANO), přišly státní pokladnu téměř na šest miliard korun ročně a během covidové krize toto číslo o dvě miliardy pokleslo. Nová varianta může přinést úsporu až 1,88 miliardy.

Toto číslo je však zatím jen odhad. Pro státní rozpočet bude důležité, jak se bude dále vyvíjet covidová situace. Pokud se začne situace vracet do předcovidového období, bude také růst počet cestujících, kteří využívají slevu. Odhadovaný zásah do státní pokladny by se tak mohl vyšplhat až ke čtyřem miliardám.

Naopak v případě prohlubování krize covidového režimu by byly náklady kolem 2,5 miliardy. „Ta čísla jsou velmi přesná za předpokladu, že by využití dopravy bylo stejné jako doposud. Pokud bychom se vrátili do původního stavu, byly by tyto náklady větší,“ potvrdil premiér Petr Fiala (ODS).

V současnosti mohou slevy ve výši 75 procent z jízdného využívat studenti do 26 let a lidé starší 65 let. Vládní koalice už před loňskými volbami do sněmovny avizovala, že chce systém slev upravit. Dosavadní podobu koalice kritizovala jako nehospodárnou, zvýhodnění pro vybrané skupiny obyvatel však zůstane. 

Slevy platí od září 2018, od té doby stát zaplatil na kompenzacích dopravcům za jízdné přes 14 miliard korun. Slevy platí na všech vnitrostátních dálkových a regionálních autobusových a železničních linkách. U drah se ale týkají jen cestování ve vozech druhé třídy. Zlevněné jízdné lze využít také v integrovaných dopravních systémech a na linkách městské hromadné dopravy, které zajíždějí za hranice města.

Bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) kvituje, že nová vláda slevy zachovala. Za negativní naopak považuje faktické zdvojnásobení jízdného pro studenty a seniory. „Jestliže stát na základě selhání v letech 2009 až 2010 úplně nesmyslně dotuje solární investory stovkami miliard, pak se těžko vysvětluje, že kvůli jedné až 1,5 miliardy zkrátí podporu seniorům a studentům,“ sdělil HN Havlíček. Doplnil, že zejména pětikoalice na podzim prosazovala, aby se solárním investorům zvýšila podpora vůči vládnímu návrhu. „To by nás stálo dvě miliardy korun ročně.“

Kupka považuje nový režim slev za vyvážené řešení mezi udržením zájmu o hromadnou dopravu a nucenými úsporami v chystaném státním rozpočtu. „Musíme reagovat na aktuální ekonomickou situaci, kdy potřebujeme krotit obrovský státní dluh, mírnit inflaci, snižovat provozní výdaje státu,“ uvedl.

Předchozí vláda podle něj plánovala na slevy pouze 2,5 miliardy, které by na letošní rok nepokryly ani navrhovanou slevu 50 procent. „Škoda že se její představitelé nepřiznali, že buď budou muset slevy snížit, nebo ještě zvýšit naše společné zadlužení,“ upozornil Kupka. Zároveň bez dalšího vysvětlení uvedl, že nové slevy budou také do značné míry vylučovat praktiky dopravců se spekulativními nákupy levných jízdenek. Ti si údajně kupovali zlevněné jízdenky sami pro sebe a pak je dále prodávali. 

Nový režim slev ale přináší i novinky. Společně se změnou výše slevy budou nově dopravci nabízet zvýhodněné jízdné rodinám s dětmi. Sjednocují se podmínky pro cestování s malými dětmi ve vlaku i v autobuse. Rozšíření slev pocítí také cestující s třetím stupněm invalidity. „Chceme rozšířit slevu pro ty invalidy, kteří zatím neměli nárok na slevu. Posilujeme tím adresnou pomoc těm, kdo to opravdu potřebují,“ vysvětlil ministr dopravy.

Slevy ve veřejné dopravě se budou nadále týkat dětí do šesti let, žáků od šesti do 18 let a následně studentů do 26. narozenin. Polovinu z ceny jízdenky budou platit rovněž lidé starší 65 let. U zdravotně tělesně postižených (tedy cestující s průkazy ZTP) zůstává ze zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením sleva ve výši 75 procent a pro jejich doprovod cestovné plně hradí stát.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist