Ekonomie je často brána jako individualistická, egoistická disciplína. Jde o to být nejlepší, myslet jenom na sebe, maximalizovat jen svou vlastní užitkovou funkci, koneckonců, jak řekl Milton Friedman, the business of business is business (a ne nic jiného, hlubšího, smysluplnějšího či charitativnějšího).

Modely nás ekonomů se jen hýří snahou maximalizovat zisk (v případě firem) nebo užitek (v případě jedince). Koneckonců jedním základním maximem ekonomie je postulát, tedy jakýsi metodologický artikl víry, že jedinec vždy maximalizuje svůj (vlastní) užitek. Vše je o penězích, ty dokonce hýbou světem – nacházejí se tak v podobné skupině archetypálních sil jako třeba mocná gravitace a přitažlivost Slunce (které ve skutečnosti hýbou světem, peníze nepeníze).

Podnikatelé jsou hanlivě soukromníci, kteří soukromničí. Konkurence je tvrdá, nikdo se na nikoho neohlížej, je to „dog eat dog world“ – svět, ve kterém pes žere (slabšího) psa. Navíc „winner takes it all“, vítěz bere vše, a ten, kdo prohrál, je zapomenut. Slavný řezník Adama Smithe vám opatří šunku nikoli proto, že vás má rád, ale proto, že na vás chce vydělat.

Jenže. Jenže.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.