V Česku je 1070 soukromých škol od mateřských po vysoké. Z toho je nejvíc těch mateřských – 442 včetně 56 lesních, které kladou důraz na vzdělávání venku. Podle programového ředitele Informačního centra o vzdělávání EDUin Miroslava Hřebeckého se trh soukromých škol, kterých v 90. letech vzniklo opravdu hodně, už hodně pročistil. „Rodiče by si měli rozmyslet, jestli se mají snažit získat super školu a hrozně draze ji platit, když by totéž, nebo i lepší dostali za zlomek ceny v neformálním vzdělávání během kroužků odpoledne,“ říká v rozhovoru pro HN. 

HN: Do Česka přišly desetitisíce dětí z Ukrajiny, které se budou pravděpodobně začleňovat do veřejných škol. Nebudou kvůli tomu rodiče své děti častěji posílat do těch soukromých? 

To si nemyslím. O co jde ve škole především? Je to počet vyjmenovaných slov a znalost zákonů zpaměti, nebo jde spíše o osobní odpovědnost, sociální cítění a ochotu pomoci? Z tohoto pohledu to může být pro české školství velká příležitost. Děti by mohly dostat více možností pracovat samostatně, protože se budou učitelé snažit začlenit ukrajinské děti. České děti jim v tom mohou pomáhat, a zároveň tak přirozeně budovat žádoucí občanské postoje. Jestli je tady pár xenofobních rodičů, kteří budou chtít dát děti jinam, udělali by to stejně. Naštěstí většinová společnost reaguje skvěle. 

HN: Kladou dnes rodiče větší důraz na vzdělávání a jsou za něj případně ochotni zaplatit? 

Postupně ano. Jsou to lidé, kteří mají vzdělání v hodnotovém žebříčku tak vysoko, že si radši koupí později třeba nové auto a místo toho budou jejich děti chodit pár let do soukromé školy. Více a více lidí si postupně uvědomuje, jak je dobré vzdělání zásadní pro budoucnost a úspěch člověka v životě. Tak jim to chtějí dopřát dřív než třeba nový nábytek do pokojíčku. Soukromá škola ale automaticky neznamená, že je kvalitnější a lepší. 

HN: Přispěje k ochotě platit za vzdělávání i covid? Přece jen byly školy dlouho zavřené, učilo se distančně a minimálně ze začátku to ukázalo, jak velké rozdíly a mezery ve školství jsou. 

Určitě se změní přístup ke vzdělání všeobecně. Dopady jsou tragické, byť nejsou zatím úplně vidět a připomínají spíš ledovec plující z větší části pod hladinou. Rodiče se snaží to spíš kompenzovat soukromým doučováním než nějak radikálněji měnit. Naopak jsme byli v EDUin až zklamaní, čekali jsme větší výhrady ke stylu výuky i informační přehlcenosti. Rodiče na distanční výuce měli šanci vidět, jak se na škole učí. Mysleli jsme si, že až uvidí, co tam někteří ti učitelé předvádí, bude revoluce. A nebyla. 

HN: Takže poroste spíš poptávka po doučováních?

Ano, rodiče propadnou panice kvůli přijímacím zkouškám, u nich doučovací byznys jen kvete, ale to je specifická příležitost. Možná bych zaplesal, kdyby se případný úprk na soukromé školy děl ve spojitosti se zájmem rodičů o takzvaný wellbeing na školách, tedy jaké je tam pro děti klima. Jinak by to jen prohlubovalo nerovnosti.

HN: A vnímá veřejnost soukromé školy jako něco lepšího? Dříve to tak nebylo a na absolventy soukromých škol se koukalo skrz prsty. 

To je otázka 90. let. Dneska jsou jednotné přijímací zkoušky a státní maturita, takže jsou celoplošné výstupy znát. Samotná vysvědčení jsou vám k ničemu, pokud neuděláte zkoušky na střední nebo vysokou školu. Kvalitativní rozdíly ve školství jsou, někdo může vybírat nehorázné školné, a přitom být podprůměrný. Sice existuje vrstva lidí, kteří chtějí ukázat „my na to máme a ať je to vidět“, ale těch je nyní opravdu minimum.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.