Selhala při sérii krachů dodavatelů energie regulace trhu? Nikoli, protože žádná neexistuje. Dvacet let se v Evropě buduje systém, kde se trh neusměrňuje. Cílem regulačních orgánů je odstraňování bariér bránících vstupu nových obchodníků na trh, vytváření prostředí, v němž bude v zájmu klientů existovat co největší konkurence.

V debatě Hospodářských novin věnované tématu dodavatele poslední instance a růstu cen energií to uvedl Stanislav Trávníček, předseda Rady Energetického regulačního úřadu (ERÚ). A dodal, že od loňského podzimu, kdy krach ohlásil první dodavatel energie, jsme svědky toho, že tržní prostředí zafungovalo. „Trh svým způsobem odlišil obchodníky, kteří svoji pozici dlouhodobě upevňovali a při nákupu energií se chovali zodpovědně, od těch, kteří tak nečinili.“

Svoje působení na tuzemském trhu energií dosud ukončily více než dvě desítky dodavatelů. Podle Jiřího Gavora, výkonného ředitele Asociace nezávislých dodavatelů energií a jednatele společnosti ENA, ale toto skóre nebude s největší pravděpodobností definitivní. „V závěru března oznámila ukončení činnosti už 23. společnost – Manta Energy, člen asociace, který se v této situaci ocitl ne vlastní vinou. Velkoobchodník s takzvaně převzatou odpovědností za odchylku, přes něhož probíhá zúčtování, měl totiž účet u Sberbank. A vzhledem k tomu, že Manta Energy není jediným subjektem napojeným na tohoto obchodníka, lze očekávat další pády,“ uvedl Gavor.

Dalo se to čekat

Kvůli sérii krachů dodavatelů energie se v posledním půlroce takřka milion zákazníků ocitlo v režimu dodavatele poslední instance (DPI). V síti, o jejíž existenci do té doby neměla naprostá většina z nich tušení.

„Tuto záchrannou síť, fungující na otevřeném trhu v okamžiku, kdy některý z dodavatelů energie zkrachuje a oznámí to operátorovi trhu, tvoří několik silných hráčů, kteří zákazníky na dobu šesti měsíců převezmou a dodávku energií jim dočasně zajistí. Tím je dán klientům dostatek času na to, aby se po trhu rozhlédli a našli si nového dodavatele, u něhož budou mít stálou dodávku na delší dobu,“ vysvětlil základní princip dodavatele poslední instance Jan Zápotočný, místopředseda představenstva E.ON Energie.

Dodal zároveň, že vzhledem k tomu, že vloni na trhu panovala poměrně velká nervozita a dalo se očekávat, že ke krachu některého dodavatele dojde, E.ON byl na tuto situaci připraven. „Nicméně nečekali jsme, že padne zrovna Bohemia Energy s tolika zákazníky. To samozřejmě razantně prověřilo naše síly, protože jsme v průběhu několika hodin museli zajistit dodávku energie pro téměř 200 tisíc zákazníků, tedy obrovský objem. V režimu DPI nám jich z té první vlny v současnosti zbývají necelé dva tisíce.“

Podle dalšího diskutujícího Pavla Cyraniho, místopředsedy představenstva ČEZ, přešlo ke společnosti ČEZ jako dodavateli poslední instance po pádu Bohemia Energy bezmála 400 tisíc zákazníků. V režimu DPI jich stále ještě zůstává kolem šesti tisíc.

„Tyto klienty bych rozdělil na dvě skupiny: na ty, kteří už neexistují – a může se tedy jednat například o firmy, jež ukončily činnost, ale problematice režimu DPI se nevěnovaly, a ty, kteří situaci z nějakého důvodu neřeší. Možná mají pocit, že když platí zálohy, na nichž je uvedeno jméno renomovaného dodavatele, je vše v pořádku. Někteří, zejména starší lidé, kteří žijí sami a mají omezený přístup k informacím, si navíc ani nemusí být plně vědomi skutečnosti, že jsou u dodavatele poslední instance vedeni a co z toho pro ně vlastně vyplývá. Tedy že mohou být zanedlouho od energie odpojeni.“

Komu není pomoci

„Budeme‑li se striktně držet zákona, neexistuje žádná možnost pokračovat v režimu DPI i po uplynutí šesti měsíců. Zákazníkům, kteří veškeré kontakty, dopisy a výzvy ignorovali, v tuto chvíli pomoci není,“ řekl Stanislav Trávníček. Zároveň však doplnil, že právě to je jedna z věcí, kterou se Energetický regulační úřad zavázal v součinnosti s ministerstvem průmyslu a obchodu změnit. Tedy umožnit, aby po uplynutí šesti měsíců mohlo dojít k plynulému přechodu klienta k firmě, do té doby jeho dodavatele poslední instance, jež by mu mohla začít dodávat energii v rámci klasického produktu.

„To je ovšem záležitost změny energetického zákona, tedy otázka budoucnosti. Samozřejmě že ale už dnes hledáme určité cesty, jak pomoci zákazníkům, kteří v režimu dodavatele poslední instance z nějakého důvodu stále setrvávají, ale platí včas zálohy a faktury. Nechceme, aby klienti plnící své závazky byli od energie odpojeni,“ dodal Trávníček.

Zejména bývalým klientům Bohemia Energy na ukončení režimu DPI a přechod k novému dodavateli už mnoho času nezbývá – musí to stihnout do 14. dubna. A ačkoliv by aktivita měla primárně vzejít ze strany klientů, Jan Zápotočný ze společnosti E.ON i Pavel Cyrani z ČEZ se shodli na tom, že jejich firmy udělají vše pro to, aby odběratelů, kterým bude po uplynutí šestiměsíční lhůty energie odpojena, bylo minimum. Také z toho důvodu E.ON i ČEZ, jako jedni z dodavatelů poslední instance, uzavřely memorandum o spolupráci s ministerstvem práce a sociálních věcí a jsou v úzkém kontaktu se starosty měst a obcí, úřady práce i neziskovými organizacemi.