Rokem založení 1932 je jednou z nejstarších domácích hudebních značek. Původně patřila elektrickým gramofonům, na nichž se přehrávaly desky, pak se pod tímto označením vydávaly nahrávky na export. Hudebním vydavatelstvím je Supraphon od šedesátých let dodnes. A s vidinou digitální budoucnosti posiluje své aktivity na tomto poli. Jako jediné velké české vydavatelství nabízí stahování skladeb za peníze a oproti celosvětovým trendům zde roste. Vedoucí digitálního oddělení společnosti Michal Koch říká, že Češi hudbu stále stahují i za poplatek. Streamovací platformy jako YouTube či Spotify nepovažuje za konkurenci, jeho firma je naopak aktivně využívá a díky tomu také vydělává.
HN: Svět se zčásti přestěhoval na internet, hudba je tam doma. Mají období pandemie covidu-19 a války na Ukrajině vůbec vliv na váš byznys?
Obecně se v této době vydavatelským firmám daří dobře. Naše krize už končí. Trvala mnoho let po roce 2005, kdy prodej kompaktních disků rapidně klesal, pirátství rostlo a legální digitální prodej byl v plenkách. Teď to táhne zejména streaming, tedy společnosti jako Spotify, YouTube nebo Apple Music, jejichž příjmy meziročně rostou v řádu desítek procent. Bohužel válečný konflikt na Ukrajině růst počtu uživatelů těchto služeb přibrzdil, neboť firmy výrazně tlumí své aktivity v Rusku, což je významný trh. Jak ale všichni asi doufáme, jde o přechodnou věc.
Na druhou stranu Supraphon zrovna v této době začal s některými umělci uzavírat takzvané smlouvy 360 stupňů. To znamená, že jsme pro ně začali vedle vydavatelského servisu dělat také PR, manažerské služby, zařizovat koncerty, vyrábět a prodávat merchandising. Rozšířili jsme služby o věci, které jsme kvůli covidu museli rušit: koncerty, turné a podobně. Utrpěli samozřejmě i umělci, protože valnou většinu svých příjmů už dlouhá léta mají z koncertů.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist