Česká vláda neuspěla s pokusem zajistit si dostatek leteckých spojů do Bruselu během českého předsednictví EU. Šéfka Úřadu vlády Jana Kotalíková se kvůli tomu sešla s majitelem skupiny Smartwings, většinovým vlastníkem Českých aerolinií (ČSA) Jiřím Šimáněm, k vyřešení situace ale nedošlo. Ministrům tak hrozí, že se mezi Prahou a Bruselem budou muset od července, kdy začíná předsednictví, přepravovat přes okolní státy.
Na bruselské mezinárodní letiště Zaventem nyní létá z Prahy přímo jenom belgická společnost Brussels Airlines, a to dvakrát denně. Další značka, Ryanair, má základnu na regionálním letišti v Charleroi vzdáleném sedmdesát kilometrů od Bruselu.
V době českého předsednictví bude přitom nutné zajistit nárazově až tisíce letenek Praha–Brusel měsíčně, což stávající nabídka ani zdaleka nepokryje. Ještě do Velikonoc provozovaly linku do belgické metropole právě i ČSA. Kvůli údajnému malému zájmu lidí ale společnost spoj poté zrušila.
Zástupci české vlády na schůzce s Jiřím Šimáněm zmínili poptávku po letech do Bruselu včetně možnosti obnovení přímé linky. To však majitel Smartwings odmítl.
„Pro ČSA zatím není ekonomicky odůvodněné zavést pravidelnou linku do Bruselu a konkurovat na ní společnostem, které obdržely od svých vlád podporu v době covidové pandemie,“ uvedl pro HN a Aktuálně.cz Šimáně.
Sám zmínil možnost charterových letů několikrát týdně, to však odmítla vláda. „Pro Úřad vlády není objednání charteru schůdné, jsme limitováni zákonem,“ řekl HN a Aktuálně.cz mluvčí ministra pro evropské záležitosti Mikuláše Beka (STAN) Marek Zeman.
Vláda odhaduje, že v nejexponovanějších obdobích předsednictví, tedy v červenci, září a říjnu, bude muset přepravit mezi Prahou a Bruselem okolo šesti tisíc lidí měsíčně. První náraz přitom může přijít už v průběhu druhého červencového týdne, kdy by se v Bruselu měl otočit tucet ministrů Fialovy vlády kvůli představování předsednických priorit. Dohromady budou potřeba zpáteční letenky Praha–Brusel až pro stovky lidí.
„Jsme si problému vědomi. Budeme hledat další řešení,“ řekl vládní mluvčí Václav Smolka. Nenabízí se přitom moc jiných možností než létat do Bruselu s mezipřistáním ve Frankfurtu, Mnichově, Vídni a dalších městech. Mezi oběma metropolemi není ani přímé vlakové spojení. Cesta autem do Bruselu pak trvá okolo devíti hodin.
Předlužené ČSA jsou od loňského března v úpadku a letos radikálně proškrtaly svůj letový řád. Z původně plánovaných patnácti linek nechaly po Velikonocích jen Paříž, Amsterdam a sezonně Reykjavík. Brusel je jedním ze zrušených spojů.
Belgické Brussels Airlines v reakci na to skokově zdražily – zpáteční letenka nyní běžně stojí okolo 300 eur, v přepočtu zhruba 7500 korun. A především hrozí zmíněný nedostatek spojů jak pro českou státní správu, tak zahraniční delegace, které budou mezi Českem a Belgií mnohem častěji jezdit kvůli schůzkám v rámci předsednictví.
V původní verzi článku bylo uvedeno, že Jiří Šimáně nechtěl české vládě poskytnout charterové lety. Šlo o chybu, která vycházela z informace poskytnuté mluvčím vlády. Za nepřesnost se omlouváme.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist