Děti si vyzvedly vysvědčení a mnohde bylo slyšet obvyklé peskování: „Trojky, čtyřky na základce?! Co z tebe bude?!“ Troufám si říci, že je to v řadě případů čiré pokrytectví. Peskující by to nevytáhli často ani na ty čtyřky. Jak to vím? Znám obsah látky v jednotlivých předmětech. A kdyby dospělci curriculum ze základky ovládali tak, jak si myslí, že ho ovládají, nikdy by se nemohli chovat tak, jak se chovají. A společnost by si ušetřila řadu problémů.

Například matematika: kdyby lidé znali počítání s procenty, těžko by si brali úvěry, které nikdy nemohou splatit. Nebo chemie a biologie: po zvládnutí látky pro osmou třídu by jim snad došlo, že není dobrý nápad pít savo či jíst odčervovadlo pro koně. Čeština: kdyby měli všichni přečtenou povinnou četbu pro osmou třídu, nebyly by ve společnosti takové potíže s pochopením psaného textu. Zeměpis: pokud by většina lidí měla alespoň matné tušení o mapových projekcích, nemyslela by si, že Rusko je tak veliké, jako vypadá na mapách, a nevznikl by pocit, že se proti němu nedá nic dělat. Dějepis: Kdyby lidé znali dejme tomu francouzskou revoluci, věděli by, že největší bojovníci za čistotu mravů nadělají nakonec nejvíc problémů, a těžko by pak volili, jak volí. No a kdyby měli zvládnuté i základy společenských věd pro osmou třídu, informovalo by je to třeba o tom, jaké má pravomoci prezident, a nikdo by po dotyčném nechtěl, aby vyřešil všechno od drahoty až po kriminalitu.

Jenže jaká je realita? Velká část, možná i většina lidí nemá o fungování světa zdaleka takové ponětí, jaké mají děti po absolvování základní školy. Každý je sice na něco expert, na základě čehož si často myslí, že rozumí úplně všemu, byť i jen základní obecný přehled je daleko za jeho horizontem. Což je problém, protože takoví lidé rozhodují jak o budoucnosti svých dětí, tak ve volbách o budoucnosti celé společnosti. 

Robert Fulghum v nadsázce napsal, že všechno, co skutečně člověk potřebuje, se naučil v mateřské škole. Po sociální stránce to nesporně platí. Po stránce znalostí pak analogicky stačila základka. Proto se dá doporučit – místo pokryteckého peskování dětí při vysvědčení se s nimi učit. Protože si tak připomínáme i my sami, jak se základní věci mají. Věřte, že by pak ubyla spousta problémů a Česko by bylo mnohem lepším místem k životu. Nejen pro děti, samozřejmě.  

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 0 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.