Provozní zisk automobilky Škoda Auto za prvních šest měsíců letošního roku klesl na 676 milionů eur (16,6 miliardy korun) z loňských srovnatelných 974 milionů eur. Pokles způsobily hlavně vyšší náklady na výrobu a nepříznivý vývoj směnných kurzů. Na výsledky má vliv také rusko-ukrajinský konflikt. Ve své výsledkové zprávě to ve čtvrtek oznámil mateřský koncern Volkswagen. Tržby za leden až červen zůstaly téměř beze změny, činily 10,2 miliardy eur (250,4 miliardy korun).

Koncern Volkswagen celkově zvýšil v prvním pololetí zisk po zdanění meziročně o více než čtvrtinu na 10,6 miliardy eur (260 miliard korun). Nezabránily mu v tom ani problémy s čipy a koronavirové uzávěry v Číně. V samotném druhém kvartálu se ale výnos snížil o více než 22 procent právě kvůli obnoveným lockdownům na nejdůležitějším asijském trhu. Prodej elektromobilů se ale dále zvyšoval.

Škoda Auto dodala zákazníkům 360 tisíc vozů, což je o 30 procent méně než před rokem. Pokles prodeje v Evropě částečně kompenzoval růst v Indii. Zvýšil se zejména prodej modelu Enyaq iV.

Škoda Auto provozuje v Česku tři výrobní závody, vyrábí ale také v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích.

Začátkem března Škoda Auto oznámila, že kvůli ruské invazi na Ukrajinu přeruší výrobu ve svých ruských závodech v Kaluze a v Nižném Novgorodu a zastaví export aut do Ruska. V loňském roce pro ni bylo Rusko druhým největším trhem.

List Vedomosti s odvoláním na informovaný zdroj ve středu napsal, že Volkswagen zvažuje prodej svého závodu v Kaluze kazašskému výrobci automobilů Asia Auto. Ten má licenci na výrobu vozů Volkswagen a Škoda.

Finanční ředitel koncernu Volkswagen Arno Antlitz uvedl, že VW „prokázal značnou finanční odolnost vůči bezprecedentním globálním výzvám“. Ve druhém pololetí firma počítá, že se problémy s dodavatelskými řetězci zmírní.

„Stále však není možné přesvědčivě posoudit konkrétní dopady vývoje války na Ukrajině nebo pandemie covidu-19 na podnikání, globální ekonomiku a růst odvětví ve finančním roce 2022,“ uvedl Volkswagen. V prvním pololetí pomáhaly firmě procházet churavějícím globálním automobilovým trhem především zvláště ziskové vozy vyšší třídy. Společnost dnes přesto potvrdila svůj celoroční výhled.