Podobně jako zažívají žně ropné koncerny, stoupají příjmy rejdařským společnostem. Například dánský námořní přepravce Maersk za druhé letošní čtvrtletí hlásí provozní zisk EBITDA (před zdaněním, úroky a odpisy) ve výši 10,3 miliardy dolarů – v přepočtu téměř 250 miliard korun. To je oproti stejnému období loni dvakrát více. Navíc jde již o patnácté čtvrtletí v řadě, kdy si rejdař meziročně polepšil.

Důvod je prostý. Ceny námořní přepravy vyletěly v uplynulých dvou letech raketově vysoko. V některých případech sahala cena za jeden kontejner zboží putujícího z Asie do Evropy až k extrémním 20 tisícům dolarů. Proto se kapsy přepravců plní mnohem rychleji, než očekávali. Před vypuknutím pandemie se přitom cena pohybovala okolo dvou tisíc dolarů. Letos oscilovala mezi 13 a 15 tisíci dolary. Poslední měsíc však cena začala klesat, aktuálně se pohybuje kolem devíti tisíc.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se