Pokud si plánujete pořídit nové auto se spalovacím motorem, máte na to ještě dvanáct let. Od roku 2035 se totiž takový nákup v Evropě výrazně prodraží. Češi, kteří momentálně předsedají Evropské unii, dosáhli ve čtvrtek večer dohody se zástupci ostatních institucí na omezení emisí CO2 z aut. Z výrobních linek v EU by tak po roce 2035 neměly sjíždět nové diesely a benziňáky, ale v zásadě jen elektromobily.
Opatření ještě musí schválit evropští poslanci a Rada EU zastupující členské státy, aby vstoupilo v platnost. Předpokládá se ale, že po čtvrteční politické shodě na parametrech nové legislativy to bude víceméně formalita.
Návrh se v domácí veřejné debatě začal ihned označovat jako zákaz spalovacích motorů, o žádný zákaz ovšem nejde. Výroba vozů na tento pohon by se „jen“ měla natolik prodražit kvůli zpoplatnění emisí z aut, že je automobilky přestanou masově vyrábět. Benziňák nebo diesel by se měly stát v podstatě sběratelským kusem.
Neplatí také, že by po roce 2035 nesměly na silnice auta s klasickým motorem. Ojetých vozů se nové opatření netýká. Dokud budou jezdit, nic se pro jejich majitele nemění.
Česká vláda zpočátku proti návrhu protestovala. Později, když samy automobilky řekly, že počítají s přechodem na elektroauta – a některé ještě dřív než v roce 2035 –, změnu podpořila. Rok 2035 považuje za dosažitelný i klíčový výrobce v Česku, skupina Volkswagen Group.
„Dohoda otevírá cestu k modernímu a konkurenceschopnému automobilovému průmyslu v Evropské unii. Svět se mění a my musíme být i nadále na čele inovací,“ řekl k výsledku vyjednávání český ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN). Sám považuje dohodnutý harmonogram za dosažitelný i pro české výrobce.
Při vyjednávání v EU se Česku podařilo zachovat několik úprav, které vycházejí vstříc obavám skeptiků, že odchod od spalovacích motorů v roce 2035 nebude možný. Evropská komise má v roce 2026 představit analýzu, jestli je v silách unie stanoveného cíle skutečně dosáhnout, aniž by to způsobilo ekonomický propad a sociální otřesy v zemích s tradiční automobilovou výrobou, mezi něž patří i Česko nebo Slovensko.
Nové nařízení také zachovává možnost používat do spalovacích motorů čistější syntetická paliva a počítá se i s pobídkami pro ty automobilky, které budou vyrábět ekologické vozy. Pokud bude například nějaká značka prodávat alespoň čtvrtinu nízkoemisních nebo bezemisních aut, budou pro ni platit v následujících letech mírnější limity na CO2.
Útlum spalovacích motorů je součástí balíčku klimatických opatření známého pod označením Fit for 55. Ten vytyčuje cestu k radikálnímu snížení emisí skleníkových plynů na kontinentě a postupnému přechodu k uhlíkově neutrální ekonomice v polovině tohoto století.
Limity na emise z aut jsou vůbec prvním návrhem z balíčku, u kterého se podařilo dosáhnout politické dohody na finální podobě návrhu. Vyjednávání vedli za Radu EU čeští diplomaté v Bruselu.
Podle nich by se ještě za českého předsednictví do konce letošního roku mohla najít shoda u opatření týkajícího se například pohlcování skleníkových plynů lesy a půdou. U klíčové změny trhu s emisními povolenkami a také zpoplatnění emisí z budov jsou naopak postoje členských států a Evropského parlamentu ještě poměrně vzdálené.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist