Náklady na provoz auta s pohonem na naftu, benzin nebo elektřinu se postupně sbližují, za určitých podmínek může být elektromobil i ve výhodě. Celkové náklady na vlastnictví vycházejí u elektromobilů podobné jako u aut se spalovacími motory zatím jen v kategorii dražších manažerských vozů. Do firem proto přichází elektromobilita shora, popisuje v rozhovoru Martin Brix, šéf firmy LeasePlan ČR.
Elektromobilita se v Česku rozjíždí pomalu. Mohlo by to být lepší?
Musím předeslat, že nám jako LeasePlanu podíl elektromobilů roste rychleji než na celém českém trhu, s tím jsme spokojeni. Celkově však jde o nízká čísla, která odrážejí úroveň infrastruktury a podpor. V rámci LeasePlanu pravidelně vyhodnocujeme připravenost na elektromobilitu v jednotlivých zemích Evropy a Česko z toho vychází nejhůř. Je smutné vidět, že nás předbíhají země jako Rumunsko, ale pro vládu by to mohla být inspirace.
Jaké tedy jsou konkrétní výsledky a čím si je vysvětlujete?
Za rok 2021 tvořily elektromobily 1,2 procenta registrací v Česku, v portfoliu LeasePlanu to bylo obdobné. Velkou roli hraje osvěta. Nabízíme zákazníkům širokou škálu služeb, ukazujeme jim data, z nichž vychází konvergence nákladů: u dieselu rostou, u elektromobilu se blíží vozidlům na benzin, která nejčastěji slouží v provozu na kratší vzdálenosti. Celkové náklady na vlastnictví zatím u elektromobilu nevycházejí lépe, ale vycházejí blízko a rozdíly se za určitých podmínek snižují. Zejména u firem, které mají zelené ambice, instalují solární střechy a auta nabíjejí i s využitím vlastních zdrojů.
Zájem o leasing se zvyšuje i vlivem inflace, která způsobuje kolísání cen.
V jakých kategoriích vozidel je tento rozdíl nejmenší?
Největší potenciál je u dražších manažerských vozů. Zde je rozdíl v pořizovací ceně nejmenší, zejména u plug‑in hybridů. Do firem tedy elektromobilita přichází shora, což je dobře, protože pokud management prosazuje zelené cíle, musí jít sám příkladem. Nejvýznamněji to je vidět u zahraničních společností, které přijaly závazky na evropské úrovni a iniciativu čekají i od české pobočky.
Můžete jejich rozhodnutí nějak ovlivnit?
Nenutíme nikomu jedno ani druhé, ale upozorňujeme na standardy ESG (z anglického Environmental, Social and Governance, hodnocení odpovědnosti firem v oblasti sociálních a environmentálních dopadů jejich činnosti – pozn. red.), které se do budoucna promítnou do financování. Vysvětlujeme manažerům, že je pro ně výhoda, když si elektromobilitu vyzkouší sami. Že hladkému a postupnému přechodu pomůže, když vozidla nejdříve přidělí zaměstnancům, kteří mají zájem a ostatním předají zkušenosti. Také je však upozorňujeme, že obchodníci, kteří křižují celou republiku, logicky nebudou mezi prvními.
Jak můžete podpořit firmy, které mají zájem?
Ukazujeme jim data o různých typech automobilů, doporučujeme, jak postavit flotilovou politiku. Nabízíme doplňky jako nabíjecí kabely s wi‑fi, které vysílají informace o odebrané energii, aby mohli zaměstnanci nabíjení doma vyúčtovat ve firmě. Tuto funkci pokrývají naše telematické jednotky: sledují stav baterie a ze souřadnic GPS poznají, že nabíjíte doma nebo na chalupě. Do leasingu můžeme zahrnout i wallbox. Pořádáme také setkání se zástupci zahraničních firem, aby našim zákazníkům předávali zkušenosti. Například slovenská Voltia, která vyrábí elektrické užitkové vozy, sdílí datové zkušenosti v oblasti elektromobility.
Mají firmy stejný zájem i o plug‑in hybridy?
Ano, ale výsledky nejsou tak přesvědčivé. Dochází k paradoxu, kdy firma ve snaze o ekologický přístup zařadí plug‑in hybridní vozy do flotily a zaplatí za ně vyšší splátku, ale v provozu se jí vrací vyšší spotřeba a emise CO₂. Reálné hodnoty jsou extrémně citlivé na poměr kilometrů na elektřinu a na benzin. V praxi vycházejí celkové náklady na vlastnictví plug‑in hybridu příznivě jen v případě, že řidič přísně dodržuje profil podobný testovací metodice automobilky.
Martin Brix
generální ředitel, LeasePlan ČR
V LeasePlanu působí od roku 1999, ředitelem je od února 2018.
V letech 2007 až 2012 rozjížděl a vedl rumunskou pobočku, která se stala jedničkou tamního trhu.
V roce 2016 vyhrál prestižní anketu CFO Clubu Finanční ředitel roku.
To se po zkušenostech ze západních zemí dalo jistě čekat. Jakým způsobem s firmami komunikujete na toto téma?
Naše technické oddělení sleduje mimořádnou složitost zdvojeného pohonného ústrojí, náročnou údržbu a důležitost správného využívání vozu. Pokud firma přijde s tím, že chce poradit, máme pro ni připravený koncept, ve kterém ukážeme všechny aspekty. Obecně platí, že zákazníci se s námi o hybridech radí méně než o elektromobilech. Některé firmy už mají plug‑in hybrid zahrnutý v interních pravidlech a nám volá teprve řidič, který objednává konkrétní vůz. Setkali jsme se i s tím, že auto nedostalo zvýhodněnou registrační značku EL, protože kvůli doplňkům jako velká kola přesáhlo padesátigramové emise CO₂ a řidič si toho v konfigurátoru nevšiml. Po této zkušenosti firma začala objednávat rovnou elektromobily.
Jak elektromobilita změní vaše odvětví?
Pozorujeme jasný trend směrem k elektromobilitě, celé odvětví se posouvá tímto směrem. V LeasePlanu jsme připraveni tento vývoj podporovat například členstvím v mezinárodní iniciativě EV100 anebo ambicí dosáhnout do roku 2030 nulových emisí v naší flotile.
Očekáváte, že poroste zájem o leasing?
Ano, existuje silný trend od vlastnictví automobilů k předplaceným službám a v důsledku toho naše podnikání silně roste, a to nejen v oblasti osobních automobilů, ale stále více také na poli užitkových vozidel. Zájem o leasing se zvyšuje i vlivem inflace, která způsobuje kolísání cen. Očekáváme, že v tomto prostředí budou zákazníci stále více oceňovat předvídatelnost a jistotu, kterou jim operativní leasing přináší.
Vlna pandemie a lockdownu přinesla prodlužování nájmů. Vrací se situace k normálu?
Spíše ne. Nedostatky v dodavatelských řetězcích, které komplikují výrobu automobilů, vedou k tomu, že mnoho zákazníků volí i dnes prodloužení smlouvy, když čekají na nová vozidla. Rádi této poptávce vyhovíme, protože tak zajistíme jejich mobilitu.
Jak se vyrovnáváte s inflací?
Díky našemu obchodnímu modelu máme dobrou pozici k tomu, abychom se s inflací vyrovnali. Dlouhodobý charakter leasingových smluv zabraňuje náhlým výkyvům cen a dělá z nich jednu z předvídatelnějších položek v rozpočtu společnosti nebo domácnosti. Navíc můžeme řídit nárůsty cen v servisu a údržbě díky naší preferované dealerské síti, se kterou uzavíráme kvalitní dohody o servisu pro naše zákazníky a jejich řidiče. Z toho plyne, že leasing může být v obtížných ekonomických časech ještě populárnější než obvykle.
Stáhněte si přílohu v PDF
Přikročují firmy i k omezení počtu vozů, které by zaměstnanci sdíleli?
Nepřikročují, jak už jsem řekl, patrný je naopak ústup od vlastnictví vozu směrem k předplaceným službám. Firmy dnes požadují více automobilů, nikoli méně.
LeasePlan obchoduje i s ojetými vozy. Je o ně mezi firmami větší zájem?
Také v sektoru ojetých vozů pozorujeme velkou poptávku po našich službách, je to dáno i problémy v nabídce nových automobilů. Jsme dobře připraveni tuto poptávku uspokojit, protože každý rok dodáváme na trh tisíce vysoce kvalitních ojetých vozů. V poslední době šlo o jednu z nejdynamičtějších částí našeho podnikání.
Článek byl publikován ve speciální příloze HN Elektromobilita.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist