Výše reálných slev v tuzemských internetových obchodech se při letošní akci Black Friday zatím pohybuje nejčastěji mezi deseti a 15 procenty, což je zhruba stejně jako loni. Někteří obchodníci přitom inzerují slevy až čtyřnásobně vyšší. Vyplývá to z údajů projektu Hlídač shopů. Black Friday vyvrcholí v pátek 25. listopadu, část obchodníků slevy spustila již dříve tento měsíc.
„E-shopy se pomalu připravují na platnost Evropské směrnice i v ČR. Zhruba polovina tak už uvádí reálné slevy i během letošního Black Friday. Jsou ale stále e-shopy, které si hledají skulinky. Jednou z nich je například neuvádět výši slevy a jen produkt dát do kategorie Black Friday, což je nekalá praktika,“ uvedl jeden z autorů projektu Hlídač shopů Jakub Balada. Podle něj je v těchto případech sleva zanedbatelná, nebo je produkt zdražený.
U největších e-shopů se nicméně udávaná sleva blíží té skutečné. Například u Alzy je průměrná uváděná sleva 19 procent a reálná je podle Hlídače shopů 18 procent, v případě Datartu je to 16 procent versus 12 procent a u CZC se průměrná a deklarovaná sleva shodují na 14 procentech. Na Mall.cz je ale například rozdíl mezi uváděnými 19 procenty a skutečnou slevou deset procentních bodů a u Mountfieldu pak 46 bodů v neprospěch reálné slevy.
Pro obchodníky je závěr roku začínající právě akcí Black Friday vrcholem sezony. Podle Asociace pro elektronickou komerci letos e-shopy v souvislosti s Black Friday utrží okolo sedmi miliard korun.
CZC podle svého sdělení uvádí u každého ze standardních produktů možnost zobrazení grafu s transparentním vývojem ceny. Všechny slevy počítá z nejnižší ceny e-shopu za posledních 30 dní.
„Do slev dáváme i aktuální sezonní zboží, jako je třeba noční prádlo, nejde pouze o výprodej starších kolekcí. V akci v rámci Black Friday máme zboží v hodnotě 100 milionů korun. Je to největší Black Friday v dějinách naší firmy a samozřejmě zajímavá příležitost pro zákazníky na Vánoce,“ uvedl ředitel nákupu Astratex Lukáš Barcal.
Podle posledního spotřebitelského průzkumu mezi více než 1000 respondenty pro marketingovou agenturu Acomware a logisticko-technologickou společnost Zásilkovna se nechá slevami ke spontánním nákupům zlákat 42 procent lidí. Impulzivně nakupují spíše ženy a, co se týče věkové kategorie, nejvíce jim neodolají lidé mezi 25 a 34 lety.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist