Největší událost technologického světa pro tento týden je jasná: Samsung přestal brát evropské uživatele na hůl, i když přitom zdražil. Telefony z řady Galaxy S jsou druhé nejpopulárnější po iPhonech a nová generace poprvé po dlouhých letech nabízí i v Evropě své telefony s procesory od Qualcommu.

Vítězství je to pro obě firmy. Qualcomm má lepší čipy, Samsung ušetří na vývoji těch vlastních a ještě nebude muset vysvětlovat politiku dvou světů a to, proč zrovna Evropa tahá za mírně kratší konec.

Změna procesoru z Exynosu na Snapdragon 8 Gen 2 by možná nebyla tak výrazná zpráva, kdyby nové telefony řady Galaxy nabídly revoluční nové funkce či výbavu, ale to se nestalo. Podobně jako Apple si i Samsung vybral spíše oddechový čas s vědomím, že se celý trh propadne kvůli menší ochotě zákazníků utrácet. Apple u levnějších telefonů nechal loňský procesor a zdražil přibližně o 14 procent.  

Samsung alespoň vyměnil čip, zlepšil výdrž a všem třem modelům vylepšil selfie kamerku a ceny vzrostly méně, o 1500 až 2500 korun. Základní model Galaxy S23 tak stojí 23 499 místo 21 999 korun. Nejdražší Galaxy S23 Ultra se 12 GB RAM a 1 TB prostoru pro data stojí 44 999 korun. 

Největší novinkou pro Samsung je nový fotoaparát u nejvyššího modelu Galaxy S23 Ultra, který má snímač s rozlišením 200 Mpx. Toto velké číslo je téměř dvojnásobné proti 108Mpx snímači loňské verze. Samsung ale s podobnými hodnotami není první na trhu a samotné rozlišení fotoaparátů se na výsledné kvalitě snímků podílí jen okrajově.

Samsung největší zlepšení slibuje díky softwaru – zpracování snímků s využitím strojového učení a výkonnějšího specializovaného čipu. Největší zlepšení se má projevit u nočních fotografií a videa. To je stejný přístup, na jaký sází i Apple nebo Google.

Samsungu by se ale prodejní trhák hodil, hospodářské výsledky za poslední čtvrtletí ukázaly, že firma dokázala udržet tržby, ale stálo ji to spoustu peněz na marketingu a slevách, zisk firmy tak za poslední čtvrtletí meziročně spadl o 69 procent.

Korejci se také rozhodli vrátit k vývoji systémů rozšířené a virtuální reality. V minulosti už vyrobili dvě generace systému Gear VR, spolupracovali dokonce na druhé verzi s Facebookem. S tím, jak se na virtuální realitu chystá Apple, se Samsung dohodl na spolupráci s Qualcommem a s Googlem. Místo oznámení konkrétního produktu ale zatím firmy sáhly jen k obecné deklaraci, že se této oblasti budou věnovat.

Opatrnější přístup je možná namístě. Apple podle informací agentury Bloomberg zatím nemá žádnou opravdu zásadní aplikaci pro svůj headset, který se má prodávat za tři tisíce dolarů. Největším lákadlem má být pohlcující varianta komunikační aplikace FaceTime a to není úplný trhák. Slabší zájem o VR naznačuje i fakt, že holding Meta snížil (krátkodobě) cenu svého nového profesionálního headsetu z 1500 na 1100 dolarů.

Objevily se také zprávy o tom, že Sony snížilo své plány na prodej chystaného headsetu PSVR 2 pro PlayStation 5. Sony spekulace o malém zájmu zákazníků odmítá a 22. února nabídne k novému zařízení za patnáct tisíc korun více než třicet her. Včetně VR režimu pro simulátor Gran Turismo nebo hry Horizon Call of the Mountain, na které se těšíme. Jestli má letos někdo šanci narušit dominanci headsetu Meta Quest, je to Sony, kterému se dařilo i s předchozí generací PSVR navzdory méně přesným ovladačům.

I kdyby se PSVR 2 nedařilo, pro Sony to nebude nijak velký problém, síla PlayStationu je v příběhových hrách, které tvoří image značky a prodávají konzole. Sony tento týden oznámilo, že si hráči doposud (za necelé tři měsíce) koupili 11 milionů kopií hry God of War Ragnarok, a to Sony loni vydalo i Horizon Forbidden West s odhadovanými deseti miliony kopií, předchozí díl s podtitulem Zero Dawn zaznamenal dokonce 20 milionů prodaných kopií.

U Microsoftu to s příběhovými hrami tak vesele nevypadá, naopak, firma musela vyvracet zprávy o konci herní série Halo, spojené s Xboxem od první generace. Microsoft údajně kompletně reorganizoval za hru odpovědné studio, mění herní engine a vůbec přemýšlí, co s legendární střílečkou dál. Alespoň se mu ale daří zaujmout s menšími tituly, jako je novinka Hi-Fi Rush nebo skoro čtvrtstoletí stará strategie Age of Empires II, která tento týden vyšla v modernizované verzi poprvé pro Xbox.

U her můžeme ještě trochu zůstat, trochu optimismu vám může dodat hororová hra Happy Game od českého studia Amanita Design, která tento týden vyšla pro mobilní telefony s Androidem i iOS. Vypadá roztomile, ale dětem do rukou nepatří, i když příběh možná dobře dopadne. Kdo ví.

Šťastnější zprávy máme z kosmu. Hned čtyřicet projektů z českých základních a středních škol postoupilo do druhé fáze projektu AstroPi. V něm žáci a studenti navrhují a programují experimenty, které poběží na Mezinárodní vesmírné stanici. Jen tři země dodaly více úspěšných projektů. Gratulujeme a držíme palce, aby se všechny úspěšné návrhy opravdu dostaly na palubu ISS. 

Baví vás moderní technologie? To byste si neměli nechat ujít newsletter Týden s technologiemi, díky kterému dostanete do téměř pravidelného pátečního e-mailu to nejzajímavější dění a produktové novinky za celý týden.