Politická psychologie není zrovna obvyklá vědecká disciplína. Martina Klicperová z Psychologického ústavu Akademie věd se jí věnuje jak v Česku, tak v USA. Ve studii Akademie věd se zabývala psychologií českého voliče, změnou jeho postojů a také tím, jak voliče dokázaly ovlivnit kampaně jednotlivých kandidátů v letošních prezidentských volbách.

Co ukázal výzkum Akademie věd o vývoji voličské základny kandidátů na prezidenta?

Jako psychology nás zajímala škála postojů – od naprostého zamítání po naprosté přijímání kandidátů. Už na začátku kampaně jsme byli svědky polarizace voličů. Někteří lidé se prostě od počátku silně vyhranili pro jednotlivé kandidáty či proti nim. Tahle polarizace byla nejzřetelnější u Andreje Babiše. V jeho případě měla většina respondentů už na počátku kampaně jasno, že je pro ně Babiš „zcela nepřijatelný“, nebo naopak „zcela přijatelný“, dávali ho na extrémní póly na jedenáctibodové škále, kterou jsme k dotazování použili.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.