Vypadá to jako běžný e-shop, kde si zákazník může prohlížet produkty v různých kategoriích a filtrovat je od nejlevnějšího po nejdražší. Zboží si reálně přes web ale zakoupit nemůže. Jde o položky jako chřipka s pneumonií, transplantace ledviny nebo úraz páteře. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) chce touto formou lidem ukázat, kolik skutečně stojí péče, kterou dostávají v ceně svého pojištění, a motivovat je, aby více chodili na prohlídky nebo se očkovali. Ke skutečné podpoře prevence bude ale český zdravotní systém muset udělat více.

Na webu s fiktivním e-shopem se lidé například dozvědí, že léčba a hospitalizace „každoročního bestselleru“ – chřipky se zápalem plic – vyjde na 30 471 korun, zatímco očkování proti tomuto onemocnění stojí 589 korun.

Za takzvanou biologickou léčbu rakoviny prsu pak průměrně pojišťovna zaplatí 260 530 korun, ale za preventivní mamografii 1128 korun. V televizních reklamách plánuje pojišťovna lákat na transplantaci ledviny za 529 tisíc korun.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.