Každé sedmé auto, které před prázdninami koupili Evropané, jezdí výhradně na elektřinu. Jejich prodej meziročně stoupl o dvě třetiny, takřka na 160 tisíc. Naproti tomu pokračuje pokles zájmu o auta s dieselovým motorem, odstartovaný takřka před osmi lety prozrazením podvodů Volkswagenu s emisemi. Proti loňsku ubyla další desetina jejich kupců a výsledkem je, že prodeje nafťáků za plně elektrickými auty zaostaly o 20 tisíc kusů. To je největší rozdíl v historii, poprvé porazila elektřina naftu na konci roku 2021, kdy řada firem na poslední chvíli potřebovala plnit své klimatické cíle.
I v zemích, kde jsou elektromobily už dobře etablované, jejich prodeje dál rychle rostou. Například v Belgii poptávka narostla o 220 procent, rychle – ač z nízkých úrovních – jde nahoru i v chudších zemích. Prodeje aut závislých plně na nabíječkách klesly jen v Maďarsku, v jehož sousedství je Česko s nepatrným meziročním nárůstem o osmadvacet aut.
Česká kotlina tak zůstává zemí zaslíbenou spalovacím motorům. A to jak z hlediska prodejů, tak i výroby. Národní výrobce Škoda dokonce stojí před možností, že o svůj jediný v Česku vyráběný elektromobil Enyaq přijde. Proč by tu potom měla stát vládou tak urputně protežovaná „gigafactory“?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.