Jaká je zatím vaše letošní sezona? Jakých úspěchů jste dosáhli?

S aktuální sezonou jsme u nás v Etcetera Art prozatím velmi spojení. Hodně času jsme letos věnovali přípravě soupisu díla Margity Titlové Ylovsky, který vyšel u příležitosti její retrospektivní výstavy v Galerii hlavního města Prahy, na níž se podílel i kolega Miroslav Jiřele. U nás v Etceteře pak mohli návštěvníci zhlédnout například výstavy Jiřího Hilmara, Václava Krůčka, Břetislava Malého nebo Dity Pepe.

Nedávno skončila výstava Maud Kotasové Contemporary Zombie. Které další připravujete?

Výstavu Maud Kotasové jsme připravili ve spolupráci s ředitelkou Domu umění v Brně, Terezií Petiškovou. Maud u nás v galerii vytvořila rozsáhlou instalaci ze svých objektů – použitých autodílů, částí karoserií, nábytku a popelnic –, které výtvarně transformuje pomocí výšivky a doplňuje autentickými texty a vzkazy. Aktuálně v galerii otevíráme výstavu Jany Bernartové a Petra Duba. Petr Dub prezentuje svůj nejnovější projekt litých obrazů, kde je součástí konceptu vlastní váha díla. Cyklus s titulem 213,81 Kg (Potenciální příčiny a tipy) testuje materiálovou iluzi na pomezí médií malířství a sochařství. U příležitosti vernisáže křtíme Dubův monografický katalog s titulem Oddělení malby, který vychází ve spolupráci ústavu Institute of Contemporary Art Prague a Studia Aparát. Jana Bernartová připravila zcela jiný vjemový zážitek. Dlouhodobě se věnuje tématu digitální barvy a pro tuto výstavu se posouvá v práci s barvou ještě dál. Představuje parfém modré barvy s názvem Takhle voní 0 0 255. Minimalistická instalace z laboratorního skla a čirého parfému má umožnit divákovi se koncentrovat na čichový vjem. Celou výstavu pak zahaluje do site specific světelné instalace, která se pomalu proměňuje ve škále bílého světla. Tím mění pohled a zažívání vystavených děl.

Zaměřujete se na generaci autorů, jejichž jádro tvorby je v 80. a 90. letech minulého století, s přesahem k nejmladší generaci umělců. Jaký je o tento segment zájem?

Ano, je to hlavní okruh našeho zájmu, který kopíruje poptávku našich klientů. Na rozdíl od zahraničí není v Čechách tento segment stále hlavním tahounem trhu s uměním, nicméně rostoucího zájmu si všímáme a investiční příležitost vidí i sběratelé. Pozici nejen na trhu pak autorům upevňují instituce, které pořádají umělcům výstavy. U mladší generace investorům může pomáhat třeba J&T Art Index.

Investice do umění

Stáhněte si přílohu v PDF

Narůstá také zájem o videoart, digitální média a záznamy performance?

Ano, takové jsou naše zkušenosti a vyplývá to i z rozhovorů s umělci, se kterými spolupracujeme. Sběratelů, kteří ve svých sbírkách mají videoart nebo digitální média, přibývá. My máme nejbohatší zkušenosti s prodejem děl, jež nějakým způsobem zaznamenávají či dokumentují performance.

Blíží se vaše podzimní aukce. Na co se mohou zájemci těšit?

Na přípravách aukce, jež proběhne 25. listopadu u nás v galerii a současně na online platformě LiveBid, momentálně pracujeme. Podařilo se nám prohloubit spolupráci s významnou soukromou sbírkou, a díky tomu se sběratelé mohou těšit na výjimečná galerijní díla. Tentokrát budou v nabídce rezonovat jména významných českých umělkyň, mezi nimiž mohu jmenovat například Zorku Ságlovou, Evu Kmentovou, Alenu Kučerovou, Margitu Titlovou Ylovsky, Milenu Dopitovou nebo Evu Eisler. Současně se dražitelé mohou těšit na naši klasickou nabídku zaměřenou na díla druhé poloviny 20. století a díla nejmladší generace.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Investice do umění.