Nakopne náladu vánočním mrzoutům a rozmotá jazyk i největším tajnůstkářům. A přitom je zcela bez alkoholu. Společnost Kofola takto láká zákazníky na novou limitovanou vánoční edici. Limonáda, jež plní od roku 1960 spíže českých domácností, bude letos v obchodech na výběr i s příchutí rumu. Podle adiktologů je ale výběr příchutě problematický. Nápoj mohou pít i děti, u nichž pak hrozí, že budou na alkohol pohlížet jako na běžnou součást života.
„Je to absurdní. Tyto nápoje nejvíce cílí na děti. Pokud by limitovanou edici udělali jen pro dospělé, tak by se to dalo pochopit, jinak nevidím důvod. Je to stejné jako s nealkoholickým pivem – proč je učit na chuť rumu?“ říká adiktoložka Helena Horálek.
Na chuť rumu si podle ní mohou děti následně zvyknout. V budoucnu pak mohou mít za to, že Kofola se s ním běžně pije. „Vzniká tam psychologický návyk. A to, že alkohol je norma a součást našeho života. To sice je, ale jen do nějaké míry. A my je učíme, že při každé příležitosti, jako bychom bez alkoholu nemohli existovat,“ popisuje Horálek.
Pijeme víc z radosti, či žalu? Vědci zjišťovali, kdy je víc pravděpodobné, že sáhneme po alkoholu
Limitované vánoční edice uvádí Kofola na trh přes 15 let od roku 2007. V minulosti si zákazníci mohli v obchodech pořídit tuto českou limonádu s příchutí vanilky, lineckého cukroví či například jablka se skořicí. Letos s příchutí vanilkových rohlíčků a poprvé také s vůní a chutí alkoholového nápoje, aniž by alkohol obsahovala.
Podle mluvčí Kofoly Jany Ptačinské Jirátové společnost necílí na dětské publikum. „Rumové aroma patří neodmyslitelně k českým Vánocům a najdete ho i v jiných potravinách. Věříme, že každý rodič, který Kofolu zná a vyrůstal s ní, se sám rozhodne, nakolik si zrovna tuto limitovanou edici vychutná s dětmi nebo nakolik zůstane věrný Kofole Original,“ uvádí.
Na českém trhu jsou zároveň i další výrobky, které mají příchuť rumu, případně jiného alkoholu a přitom žádný alkohol neobsahují – třeba rumové pralinky. Primář Kliniky adiktologie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Petr Popov se i tak domnívá, že prodej této limitované edice Kofoly není vhodný. Podle něj není v pořádku, že je nápoj inzerovaný jako nealkoholický a současně je tam rumová esence.
Podle Popova je sice přísada rumu do limonády nenápadná, protože rum je s Vánoci spojovaný jako ingredience do cukroví, stejně by ale do ní neměl nutně patřit. A vhodné není pro děti ani vánoční cukroví, do kterého se rum přidává. „Stačí cukroví narvané cukrem. To samo o sobě není úplně zdravé, ale je to jednou za rok na Vánoce,“ říká Popov.
První sklenici alkoholu vypije české dítě v průměru ve 12 letech. Nejčastěji ji dostane v domácím prostředí. Dlouhodobě se tématu alkoholu u dětí věnuje kampaň Nechmel děti. Z jejího průzkumu vychází, že alkohol nabídlo svým dětem před patnáctými narozeninami 38 procent českých rodičů.
Nechmel děti usiluje o uvědomělý postoj rodičů při podávání alkoholu dětem. Snaží se také odradit rodiče od podávání nealkoholických piv dětem. Reagují tím podle organizátora kampaně Petra Freimanna zejména na to, že je s tím spojený silný marketing, který není běžný v jiných zemích. Alespoň občas je totiž v Česku pije čtvrtina dětí. Podle kampaně přitom může pití nealkoholických piv s obsahem 0,5 procenta alkoholu negativně ovlivnit vývoj mladistvých.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist