Futuristický Hyundai Ioniq 5 je jedním z prvních masově rozšířených elektromobilů s funkcí obousměrného dobíjení. Disponuje 800V nabíjecí architekturou a umožňuje dobití z 0 na 80 procent za pouhých 18 minut či získání dojezdu 100 kilometrů za pouhých pět minut dobíjení. Pomocí adaptéru ale také umožňuje připojit prakticky jakýkoliv elektrický spotřebič a využívat výkon až 3,6 kW.

Na cestách i v přírodě tak může Ioniq 5 dobíjet telefony a počítače, elektrická kola, skútry nebo třeba pohánět kávovar či elektrický gril. Technologie se označuje zkratkou V2L (Vehicle‑to‑Load), auto díky ní funguje jako gigantická pojízdná powerbanka a energii svému řidiči nabídne, kdykoliv a kdekoliv to je zrovna potřeba.

Hyundai se ji navíc rozhodl zpřístupnit všem zájemcům o elektromobilitu a nově ji kromě prémiových modelů Ioniq 5 a Ioniq 6 nabízí i ve svém nejdostupnějším elektromobilu, kterým je Kona Electric, vyráběná v moravskoslezských Nošovicích.

Energie pro karavan i sobí farmu

Korejská automobilka v uplynulých dvou letech představila řadu praktických využití obousměrného dobíjení. V mrazivé norské divočině bez elektrického vedení například Hyundai Ioniq 5 po tři dny poháněl odlehlou sobí farmu, přičemž energie stačila na působivé rozsvícení celého místa, napájení všech elektrických spotřebičů i uspořádání exkluzivní večeře pro hosty farmy.

V sousedním Švédsku se zase zrodilo spojení Ioniq 5 s kompaktním karavanem Mink Camper, v němž nechybí indukční deska, kávovar, lednička s mrazákem, audiosystém nebo několik elektrických zásuvek. Díky V2L je energie pro běžnou spotřebu vždy dostatek a dobrodružnou výpravu může řidič i celá posádka absolvovat s maximálním komfortem.

Zásobníky levné elektřiny

Jenže co kdyby tato přelomová technologie poháněla nejen spotřebiče, ale celé domy nebo komplexy budov? Vždyť koncept volného toku energie mezi autem a sítí neznamená jen možnost svobodně nabíjet na cestách.

Elektromobilita

Stáhněte si přílohu v PDF

Technologie V2G (Vehicle‑to‑Grid) může zásadně usnadnit probíhající přechod z fosilních paliv na obnovitelné zdroje elektrické energie. Auta, která tuto funkci podporují, jsou připravena ukládat přebytky energie ze stále výkonnějších alternativních zdrojů, jako jsou solární a větrné elektrárny, a ve špičkách ji pak opět dodávat zpět do sítě. Technologie V2L tak efektivně přispívá k řešení výkyvů spotřeby elektrické energie a stabilizaci místních elektrických sítí.

Inovativní pilotní projekty již testují reálné možnosti V2G v Nizozemsku a Německu. Flotily vozů Ioniq 5 slouží nejen ke sdílené ekologické přepravě, ale jsou také součástí domácích energetických systémů. Pokročilý energetický management předpovídá, kdy je výhodné energii do elektromobilu ukládat a kdy a kolik z akumulátoru naopak čerpat. Akumulátor jediného elektromobilu disponuje energií dostačující pro napájení pěti domácností po dobu 24 hodin.

Moderní elektromobily Hyundai jsou již dnes plně připraveny jak na V2L, tak V2G využití. Obousměrné nabíjení se tak stává součástí životního stylu jejich majitelů, kteří budou moci na využívání technologie V2G profitovat dokonce i finančně, například ukládáním přebytečné elektrické energie získané mimo špičku a jejím dodáváním zpět do sítě ve chvílích, kdy je nejvíce žádaná.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Elektromobilita.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist