Titulárním partnerem soutěže Živnostník roku je už řadu let Moneta Money Bank. Otázky jsme proto položili Marku Dvořákovi, řediteli sekce pro živnostníky a drobné podnikatele Moneta Money Bank, který je také každoročně jedním z porotců ve finálové porotě.
Byl podle vás letošní ročník podnikatelských soutěží něčím specifický?
Reflektoval dynamiku současného podnikatelského prostředí. Finalisté se vyznačují nejen nadšením pro obor podnikání a finančním úspěchem, ale také schopností adaptovat se na nové výzvy, což bylo důležité zvláště v době pandemie. Vítězní živnostníci i firmy ukázali, že jsou schopni inovovat a přizpůsobit své strategie měnícím se podmínkám na trhu.
Jak byste charakterizoval úspěšného živnostníka?
Úspěšný živnostník je často odolný vůči změnám, je flexibilní a schopný inovovat. Kromě toho umí efektivně řídit svůj čas a udržovat dlouhodobé vztahy, jak se zákazníky, tak i se svými spolupracovníky.
Na co by se měli firmy a živnostníci připravit v příštím roce?
Česko se oproti jiným státům z pandemie covidu vzpamatovává velmi pomalu a příští rok se kvůli aktuálním událostem ponese ve znamení mírné nejistoty. Firmy a živnostníci by se proto měli připravit na možné ekonomické výzvy.
Zdražovat nemusím, říká bezlepkový pekař. Slunce mi cenu za energii nezvyšuje. Do pečení chce zapojit i umělou inteligenci
Co by mohlo pomoci rozvoji malého a středního podnikání?
Rozvoj může být podporován několika klíčovými faktory. Zlepšení dostupnosti finančních prostředků a úvěrů pro start‑upy a malé firmy, podpora inovačních technologií a digitální transformace a poskytování odborného poradenství v oblasti řízení podnikání jsou klíčové aspekty.
Důležitá je také snaha o vytvoření příznivého legislativního a daňového prostředí pro podnikání.
Stáhněte si přílohu v PDF
Jaký přínos mají soutěže Firma roku a Živnostník roku?
Poskytují především platformu pro ocenění a veřejné uznání za vynikající podnikatelské úspěchy. Účast v nich může poskytnout firmám a živnostníkům větší viditelnost na trhu a pomoci jim budovat silnější vztahy se zákazníky a obchodními partnery.
Dále je možné získat cenné zpětné vazby od odborníků a zkušených podnikatelů, což může přispět k dalšímu rozvoji jejich podnikání.
Má Moneta letos nějaké novinky, kterými můžete firmám a živnostníkům pomoci?
Banka představila v letošním roce několik inovací zaměřených na podporu podnikání. Díky stále přibývajícím možnostem v oblasti digitálních služeb mohou živnostníci a podniky efektivně spravovat svoje finance a získat přístup k potřebným informacím kdykoli a kdekoli. To napomáhá rychlejšímu rozhodování a zvyšuje konkurenceschopnost.
Text vznikl ve spolupráci se společností Moneta Money Bank.
Článek byl publikován ve speciální příloze HN Firmy a živnostníci.