Vitrína pekařství Michalík v ostravské Nádražní ulici nabízí větrníky, pařížskou roládu, brownies, malinový dort a několik dalších klasických zákusků. Žádný z nich neobsahuje lepek. „Na cukrářském veletrhu v Rimini jsme se sice naučili vyrábět i méně tradiční bezlepkové dezerty, ale ukázalo se, že naši zákazníci stejně chtějí věnečky a laskonky,“ říká šéf a zakladatel bezlepkové pekárny Ladislav Michalík. Nejen za své zákusky, ale především za schopnost prosadit se v neobvyklém oboru a uvést do praxe principy udržitelného podnikání letos získal první cenu v celostátním kole soutěže Moneta Živnostník roku.

„Začátky byly strašné,“ vzpomíná vítězný podnikatel na dobu před 22 lety, kdy si v centru Ostravy otevřel svou prodejnu. Kromě toho, že nebyl vyučeným pekařem a neměl v oboru zkušenosti, se potýkal s obavami, zda v odvětví bezlepkových potravin může jako podnikatel uspět. „Byla to taková pionýrská doba, kdy ještě nebyla zdravá výživa běžně dostupná, proto mé okolí namítalo, že se jedná o slepou uličku, ale já vytrval,“ říká Michalík.

Ladislav Michalík

V roce 1999 začal v malém stánku prodávat zdravou výživu.

Od roku 2001 provozuje v centru Ostravy bezlepkový obchod s vlastním pečivem.

Dnes má dvě pekárny, prodejnu a e‑shop. Kromě čerstvých výrobků prodává i trvanlivé potraviny a směsi na přípravu bezlepkového pečiva. Za rok utrží 11 milionů korun.

V soutěži Moneta Živnostník roku 2023 se stal vítězem celorepublikového kola.

Dnes má jeho podnik jedenáctimilionový obrat, dvě pekárny a prodejnu plnou věrných zákazníků. „V našem oboru není konkurence,“ tvrdí pekař. Výrobu bezlepkového pečiva prý většina firem vzdala kvůli složitým postupům, drahým energiím a nedostatku lidí. „Proto dělám tu šílenou věc, že pořád držím stejné ceny. Nemám úvěry, nic nesplácím, nemám důvod zdražovat,“ dodává s úsměvem.

Lidé chtějí ten ošklivý bochník

Důkaz leží v regálech jeho prodejny: balíček piškotů za 35 korun, dukátové buchtičky za 58 korun, těstoviny za 49 korun. Trvanlivé výrobky jsou zabalené v obalech, které se evidentně nesnaží o žádný mimořádný design. „Lidé ocení dobrý poměr cena‑výkon,“ hodnotí zákaznické preference Michalík. A ukazuje na nevzhledné pecny chleba vyskládané u pultu: „Tenhle chleba už peču přes 20 let. Nevypadá hezky. Několikrát jsem ho chtěl zrušit, ale nešlo to, zákazníci ho prostě požadovali.“

U baleného zboží Michalík hodně přemýšlí nad dopadem na životní prostředí. Vypočítal si, že snížením gramáže u obalů se mu za rok podaří ušetřit až dvě tuny fólie. Ze stejného důvodu přešel na používání recyklovaných materiálů a přestal tisknout barevné etikety.

Když v minulém roce stouply ceny energií, vyřešil to pekař tím, že si pořídil solární elektrárnu. „Na pekárně v Mariánských Horách máme dvacetikilowattovou fotovoltaiku. Ta nám pokryje 65 procent spotřeby energií,“ prozrazuje. Další výhodou je, že pekárna i prodejna se nachází na stejném, dobře dostupném místě. Co se upeče, hned se čerstvé nabízí zákazníkům, což ušetří logistické náklady. Jediné převážení zboží je z druhé pekárny, která je od prodejny vzdálená tři kilometry.

Firmy a živnostníci

Stáhněte si přílohu v PDF

Pekař zkoušel spolupracovat na distribuci bezlepkového pečiva s velkými řetězci, z toho ale raději vycouval. „Došel jsem k tomu, že mi stačí koncový zákazník. Teď prodávám pečivo jen ve své prodejně a na e‑shopu,“ říká Michalík a považuje to za nejlepší podnikatelské rozhodnutí, které kdy učinil. Kontakt se zákazníky je pro něj klíčový a přímý prodej mu přináší i další úspory: „Díky tomu, že mezi výrobou a prodejem nemáme dalšího obchodníka, můžeme si dovolit držet nízké ceny,“ vysvětluje.

Svítí slunce, pečeme!

Práce v Michalíkově pekárně už se částečně řídí počasím. Když svítí slunce, musí jet pece naplno, a tak se předpékají trvanlivé výrobky, jako jsou sušenky a balené pečivo. Zaměstnanci se naučili být flexibilnější a energetické úspory byly okamžitě znát. „Zaobírám se i myšlenkou, že bych do toho plánování zapojil umělou inteligenci a pekl například v závislosti na předpovědi počasí,“ uvažuje Michalík.

Mrzí ho, že zatím nemůže přebytky solární energie posílat z Mariánských Hor do své druhé pekárny, kde na městském domě fotovoltaiku nemá. Počítá ale s tím, že se změnou energetického zákona to v budoucnu bude možné a provoz jeho pekařství se stane ještě úspornějším a ekologičtějším.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Firmy a živnostníci.