Před půlstoletím Švédsko myslelo, že pro něj bude Severní Korea tím nejlepším obchodním partnerem. Seveřané měli k tamnímu národu vždycky o něco blíž než zbytek západního světa a zkraje 70. let minulého století rozjeli velkou obchodní spolupráci – poslali tam důlní technologie a spoustu dalších výrobních a průmyslových zařízení. Mezi dodávkami ovšem vyčnívalo tisíc sedanů Volvo 144, od jejichž objednávky je to letos přesně 50 let a za které totalitní země nikdy nezaplatila.
Proto se na událost vzpomíná jako na největší automobilovou loupež historie.

Robustní hranaté sedany ve čtyřdveřové verzi, které se poprvé ve fabrice Torslandaverken na předměstí Göteborgu začaly vyrábět v létě 1966, jsou stále ještě na severokorejských silnicích k vidění, i když už jich je kvůli absenci náhradních dílů v provozu jen pár. Výroba modelu Volvo 144 skončila v roce 1974.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Proč mají tradičně Švédové k Severní Koreji blízko?
  • Co dnes Volvo ohledně nezaplacené dodávky dělá?
  • Jak funguje švédské zastoupení v totalitní zemi?
Předplatné za 40 Kč na 4 týdny
  • První měsíc za 40 Kč, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.