Celkový vývoz automobilů z Číny se v loňském roce zvýšil o 58 procent na 4,9 milionu vozů. K růstu výrazně přispěly dodávky na ruský trh, ze kterého v důsledku války na Ukrajině odešla řada západních automobilek. Vyplývá to z údajů čínského svazu výrobců automobilů (CAAM).

Podle podrobnějších údajů za období od ledna do listopadu dosáhl vývoz automobilů do Ruska 841 tisíc vozů. Rusko tak bylo největším dovozcem automobilů z Číny. Na druhém místě následovalo s velkým odstupem Mexiko, napsala agentura DPA.

Vývoz osobních automobilů z Číny se loni zvýšil téměř o 64 procent na 4,1 milionu vozů. Čína by tak mohla vystřídat Japonsko na pozici největšího vývozce osobních aut na světě. Údaje o vývozu z Japonska za celý loňský rok se očekávají koncem měsíce. V období od ledna do listopadu Japonsko vyvezlo 3,6 milionu aut, uvádí agentura AP.

Čínské automobilky výrazně expandují na zahraničních trzích, neboť hledají nové příležitosti k růstu v době zpomalování čínské ekonomiky. Největším čínským vývozcem automobilů v loňském roce zůstala společnost SAIC Motor. Druhé místo obsadila firma Chery Automobile, která těžila z výrazného růstu prodeje do Ruska. Za ní následovaly firmy Zhejiang Geely Holding Group a Chongqing Changan Automobile.

Letos by však mohl vývoz automobilů z Číny čelit překážkám. Předpokládá se, že prudký růst čínských automobilek v Rusku se zastaví v důsledku stabilizace na tamním trhu. Evropská unie navíc loni začala vyšetřovat subvencování výroby elektromobilů v Číně a některé země, včetně Spojených států, uvažují o zvýšení dovozních cel, uvedl podle agentury Bloomberg jeden z vedoucích pracovníků svazu CAAM.