Instruktor Martin Kokta pořádá v Krkonoších už řadu let skialpové kurzy. Letošní zimu má však jeho společnost Alive Guides méně klientů, než bylo v minulosti zvykem. „V horách vidím, že chodí míň lidí. Kam jede lanovka nebo vlek, tam je spousta lidí, ale tam, kde musíte šlapat po svých, jejich počet trochu řídne,“ říká Kokta.

Počet skialpinistů je podle něj nižší nejen ve srovnání s covidovou pandemií, kdy měli Češi kvůli zavřeným skiareálům o tento sport enormní zájem, ale také s roky před covidem.

Pokles zájmu má především dva důvody. Lidé mají kvůli vysoké inflaci hlouběji do kapsy a šetří. Skialpinistické vybavení, jehož cena se pohybuje v desítkách tisíc korun, už tedy nekupují tak často jako v minulosti.

Řada lidí, kteří si lyže se stoupacími pásy koupili během covidu, navíc zjistila, že to není úplně sport pro ně, a vrátila se ke sjezdovému lyžování. „Spousta lidí viděla skialpinismus na hezkém obrázku za slunečného počasí a brali to jen jako jiný způsob, jak se dostat na kopec. Skialpinismus je ale dost fyzicky náročný, což pak někteří z nich zjistili, a ačkoliv mají vybavení nakoupeno, tak na něm už nechodí,“ míní skialpový instruktor. U sportu podle Kokty nemusela zůstat až třetina lidí, kteří si skialpy koupili za covidu.

Útlum poptávky potvrzují také prodejci. „Je to špatné, pokles prodejů proti předchozím rokům je asi 20 procent. Myslím si, že lidé nemají peníze,“ říká například Miroslav Siakala z e-shopu SkiAlpShop.

Cena základního skialpového vybavení, tedy lyží, vázání, stoupacích pásů, bot a hůlek, se pohybuje od 25 do 50 tisíc korun. Pokud si ale zákazník chce pořídit také výbavu do lavin či speciální oblečení, mohou náklady narůst až na dvojnásobek. Na další tisíce korun pak v tuzemských horách vyjdou víkendové skialpové kurzy. „Mladí lidé tedy kupují skialpy hlavně v bazarech, nové vybavení si pořizují převážně lidé, kterým je přes 40 let a kteří už jsou finančně lépe zajištěni,“ míní Kokta.

Podle společnosti Ski a Bike Centrum Radotín nastal výrazný pokles zájmu o skialpinismus už během loňské zimní sezony, letos trend pokračuje. „Nárůst zájmu byl do značné míry dán zavřenými areály a skialpinismus byla jedna z mála možných aktivit během zimy. Po otevření sjezdovek se ale velká část lyžařů vrátila právě na ně. Trh skialpových lyží se evidentně poměrně nasytil právě během covidových sezon a aktuální nabídka na trhu výrazně převyšuje poptávku,“ říká manažer prodejny Karel Studnička.

Situace je tedy na trhu podobná jako u jízdních kol. Také o ně byl během koronavirové pandemie podstatný zájem, který převyšoval nabídku. Prodejci na situaci reagovali a na další sezony objednali výrazně více zboží. Mezitím však zájem zákazníků ochladl a prodejci tak nyní mají plné sklady zboží, které jen těžko prodávají.

„Teď se vyprodávají dva až tři roky staré věci, které zůstaly výrobcům a prodejcům na skladech,“ tvrdí Kokta. Výhodou tedy je, že skialpy se dnes dají pořídit za podobnou cenu jako v předchozích letech.

Během covidových restrikcí si Češi kromě skialpů oblíbili také běžky. I v jejich případě se ale nyní poptávka vrátila na dřívější úroveň.

Jednotliví hráči na trhu nicméně letošní zimní sezonu hodnotí pozitivně. Prodeje totiž táhnou zejména sjezdové lyže a také dobré sněhové podmínky. „Vzhledem k chladnějšímu počasí v listopadu a nyní v lednu jde určitě o silnou sezonu ve většině zimních sportů v porovnání posledních několika let,“ uvádí ředitel komerčního oddělení řetězce Sportisimo Tomáš Borek.

O něco lépe než loni je na tom z pohledu tržeb i Ski a Bike Centrum Radotín. „Prosinec byl srovnatelný s loňským, první polovina ledna je pak výrazně lepší díky aktuálním podmínkám na českých i zahraničních horách,“ říká Studnička.

Jednotliví prodejci, které HN oslovily, uvádí, že letos došlo ke zdražení lyží do deseti procent. Data Českého statistického úřadu (ČSÚ) ukazují, že cena lyžařského setu (lyže, vázání a hůlky) narostla loni v prosinci meziročně o šest procent. Aktuálně stojí v průměru necelých 9500 korun, ještě na konci roku 2021 se jeho cena pohybovala pod osmi tisíci. 

Lyžařské sjezdové boty pak podle statistiků aktuálně stojí 5728 korun, což je o 23 procent víc, než za kolik je lidé mohli sehnat o dva roky dříve. V porovnání s minulostí si lidé podstatně připlatí také za lyžování v jednotlivých skiareálech. Podle ČSÚ narostla cena jízdenky na vlek za poslední dva roky o více než třetinu.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.