Nejsou to ani tři roky, kdy nedostatečné kapacity a potíže v čínských přístavech způsobily problémy ve světové ekonomice. Tehdy se naplno ukázalo, jak je dnešní globální ekonomika provázaná a dodavatelské řetězce citlivé. Oživení po pandemii se zadrhlo. Ceny námořní kontejnerové dopravy prudce stouply a přispěly k následné inflační lavině. Nyní se problémy v dopravě opět připomínají. Tentokrát za nimi ovšem stojí útoky jemenských povstalců na lodě plující v Rudém moři.

Význam námořní trasy přes Rudé moře ukazují následující informace. Suezským průplavem a Rudým mořem prochází přibližně 12 procent světového obchodu, což představuje 30 procent veškeré světové kontejnerové dopravy. Za normálních okolností touto trasou ročně propluje přibližně 19 tisíc lodí, které přepraví zboží v hodnotě zhruba jednoho bilionu dolarů. Pro srovnání  – Panamským průplavem projde ročně zhruba čtvrtina uvedeného objemu. Suezský průplav je významnou trasou pro dopravu energií, komodit, spotřebního zboží a součástek z Asie a Blízkého východu do Evropy. Díky své poloze je průplav také klíčovým regionálním uzlem pro přepravu ropy a dalších uhlovodíků.

Útoky jemenských povstalců donutily řadu dopravních společností odklonit lodě plující z Asie do Evropy na trasu kolem afrického mysu Dobré naděje. Tato alternativa je ovšem o dva týdny delší. V cenách dopravy z Asie do Evropy se již viditelně projevují vyšší náklady na palivo a stoupající cena pojištění nákladu. Loni na podzim se cena přepravy jednoho standardního kontejneru na této trase pohybovala kolem 960 dolarů, nyní již dosahuje 4500 dolarů.

Problém není jen cena, ale také zdržení dodávek. Některé automobilky již oznámily, že dočasně omezí či zastaví výrobu ve svých evropských závodech kvůli chybějícím dílům z Číny. Pokud budou problémy v dodavatelských řetězcích pokračovat nebo se budou prohlubovat, je patrně jen otázkou času, než se projeví také v české ekonomice. Po odeznění dva roky trvající inflační epizody je další nákladový šok to poslední, co potřebujeme.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.