Ceny letenek v posledních letech rostly pravidelně o desítky procent. Podle analýzy společnosti Cirium, na kterou upozornil britský deník Financial Times, však loni dosáhly maxima, a aerolinky tak budou muset začít postupně zlevňovat. Tlačí je k tomu řada důvodů. Trend potvrzují i čeští prodejci letenek, kteří očekávají, že celkově jejich ceny v letošním roce začnou konečně klesat. 

„Řada destinací v minulém roce narazila na svůj cenový historický strop, letos tak očekáváme zlevňování. Letecké společnosti se vracejí k přepravním kapacitám z předcovidového období a zároveň se mezi nimi zvyšuje konkurence. Z toho profituje právě běžný zákazník,“ říká Katarína Šuchterová, mluvčí prodejce letenek Pelikán.

Zvýšená konkurence

Jako jednu z příčin uvádí, že se do Evropy naplno vrátili čínští dopravci, kteří začali osekávat ceny letů do vybraných destinací o desítky procent. „Průměrná cena zpátečních letenek do Austrálie a na Nový Zéland u nás klesla o 25 procent, stejně tak do Saúdské Arábie, Filipíny zlevnily o 15 procent, Japonsko a Singapur o deset,“ uvádí Šuchterová. Zpáteční letenka do Japonska tak v únoru vyjde na necelých 18 tisíc, do Austrálie kolem 40 tisíc korun.

Trend potvrzuje i šéf prodejce letenek Letuška.cz Josef Trejbal. Podle jeho slov ceny už letos na rozdíl od předchozích let „divočit nebudou“, čili neporostou. Očekává přitom ještě větší poptávku, než byla loni. Nabídka dopravců ale na rozdíl od předchozích let roste.

Zmíněná analýza Cirium sledovala ceny jednosměrných letenek v nejnižší ekonomické třídě na šesti stech oblíbených trasách. Zatímco na začátku roku 2023 rostly ceny meziročně o 27 procent, v druhé polovině roku už to byla jen dvě procenta.

Nebývale vysokých cen si loni všimla i Evropská komise. V listopadu začala vyšetřovat, co stojí za 30procentním zdražením oproti roku 2019. Podle eurokomisařky pro dopravu Adiny Valeanové některé aerolinky díky tomu dosáhly během léta rekordních zisků.

I společnost Cirium uvedla, že letecké společnosti čelily v loňském roce kritice kvůli zvyšování cen. Ten přišel v důsledku oživení poptávky po cestování v postcovidovém období. Během pandemie osekaly aerolinky nabídky letů, což výrazně podražilo letenky. Postupně už se ale rozšiřují počty destinací. Navíc se v branži zostřuje konkurence, což bude tlačit cenu letenek dolů. 

K ceně před pandemií se však letenky budou vracet velmi pomalu, pokud se k ní vůbec někdy přiblíží. Cirium uvádí, že například let z londýnského letiště Heathrow do New Yorku vyšel loni v září na 343 dolarů, tedy o 19 procent dráž než v roce 2019. Podle dat prodejce Kiwi.com se ceny letenek jen v roce 2023 průměrně zvýšily o 19 procent, k největšímu zdražení došlo u krátkých letů do 1500 kilometrů.

Aerolinky i díky tomu v posledních dvou letech hlásí rekordní tržby. Financial Times předpokládá, že celosvětové příjmy leteckých společností v roce 2023 dosáhnou historické výše 896 miliard dolarů. Jestli budou žně dopravců pokračovat i v letošním roce, zatím není jasné. Záležet bude na tom, o kolik letenky zlevní. Mezinárodní asociace leteckých přepravců IATA předpokládá, že letošní počet cestujících překoná dosud rekordní rok 2019. Tehdy aerolinky přepravily přes 4,5 miliardy lidí.

Co zdražovalo letenky

V posledních letech dopravce trápil nedostatek letounů. Zpožďovaly se opravy, zároveň nedocházelo k obměně leteckého parku. Aerolinky sice uzavíraly smlouvy na dodání nových strojů od Boeingu nebo Airbusu, výrobci je ale kvůli problémům s dopravou a nedostatku součástek nebyli schopni dodávat. Situace se už ale zlepšila a letecký průmysl znovu roste. Přesto mají obě firmy výrobu svých nejoblíbenější úzkotrupých modelů (například Airbusy A320 nebo Boeing 737) prakticky do konce desetiletí zadanou a nové objednávky s dodáním do roku 2029 nepřijímají. 

V loňském roce navíc aerolinkám vystřelilo směrem vzhůru hned několik nákladových položek. Například irská nízkonákladová společnost Ryanair v pondělí uvedla, že jí ve třetím čtvrtletí loňska podražilo palivo o 35 procent. Jeho cena stoupla v souvislosti se zdražováním ropy, od prosince už ale letecké palivo zlevňuje. Dobrou zprávou je, že ropa by se v roce 2024 měla podle analytiků držet hluboko pod 100 dolary za barel.

„Ano, ceny letenek v roce 2023 vyletěly vzhůru z důvodu vysoké poptávky a nízké nabídky. V několika zemích jsou stále kapacity mnohem níže než v roce 2019, především v Asii. Navíc ceny vstupů stále rostly, ať už jde o letištní poplatky, náhradní součástky do letadel nebo mzdy zaměstnanců,“ vysvětluje pro HN další důvody loňského zdražování mluvčí německého dopravce Lufthansa Boris Ogursky. Předvídat ceny letenek nicméně nechtěl.

Prodejci už ale zlevnění o jednotky procent evidují. „Ke zlevnění už došlo u destinací, kam letecké společnosti nabízí velkou kapacitu míst. Vrátily se tak například dobré ceny do Severní Ameriky, výhodně se létá po Evropě,“ upozorňuje Trejbal.

Cenu letenky ovlivňuje i fakt, kdy ji cestující zakoupí. Podle šéfa serveru Letuška.cz tak stále platí, že čím dřív letenku zájemce koupí, tím levněji letí. Ušetřit tak může od jednotek po nižší desítky procent. „Proto se opět prodlužuje doba mezi nákupem letenky a odletem. Po Evropě se kupují letenky s několikatýdenním předstihem a do exotiky to jsou už měsíce,“ říká Trejbal. Jak dodává, tímto způsobem letenky nakupuje více než polovina zájemců a poměr se prý bude ještě zvyšovat. 

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.