Série skandálů v americkém výrobci letounů Boeing vyvolala personální otřesy. Do konce roku z funkce odstoupí generální ředitel David Calhoun (66), výměna ale čeká i další manažery. Rozhodnutí je součástí rozsáhlých změn, k nimž firma přistoupila po lednovém incidentu, kdy se jednomu z letadel 737 MAX za letu odtrhl panel, jenž v trupu zaslepuje otvor pro další nouzový východ.

V rámci dalších změn prezident a generální ředitel divize komerčních letadel Stan Deal odchází s okamžitou platností do důchodu a na jeho místo nastupuje Stephanie Popeová, současná provozní ředitelka firmy. Předseda správní rady Larry Kellner pak na valné hromadě akcionářů v květnu rezignuje a opustí správní radu. Ve funkci ho nahradí Steve Mollenkopf.

Calhoun je pod tlakem od incidentu z 5. ledna, kdy se letadlu společnosti Alaska Airlines ve vzduchu odtrhla část trupu. Firma čelí přísné kontrole ze strany regulátorů a po incidentu výrazně omezila výrobu. Nedávný audit výroby letounů 737 MAX u Boeingu a jeho dodavatele Spirit AeroSystems podle Federálního úřadu pro letectví zjistil několik případů, kdy firmy nedodržely požadavky na kontrolu kvality výroby.

Calhoun byl do funkce jmenován koncem roku 2019 a vedení se ujal začátkem roku 2020. Jeho předchůdce Dennis Muilenburg byl odvolán kvůli postupu při řešení následků dvou smrtelných havárií letounů 737 MAX. Calhoun měsíce sliboval investorům, leteckým společnostem a široké veřejnosti, že Boeing dostane problémy s kvalitou pod kontrolu.

Minulý týden si ředitelé leteckých společností začali plánovat schůzky s představiteli Boeingu, aby vyjádřili nespokojenost s nedostatečnou kontrolou kvality výroby a nižší produkcí letadel 737 MAX. Evropský konkurent Airbus také nedávno získal objednávku na 65 letadel od dvou důležitých asijských klientů Boeingu, což někteří považují za projev obav o kvalitu a rychlost výroby v Boeingu.