V pondělí ráno je ve Špindlerově Mlýně kolem 2400 lidí. Pouze o 24 hodin dříve se jich přitom v oblíbeném krkonošském turistickém středisku nachází více než dvojnásobek, konkrétně 5800. Extrémní výkyvy v počtu osob v průběhu týdne se týkají i dalších turistických center či velkých měst. Například v Praze se ve čtvrtek kolem poledne pohybuje asi 1,4 milionu lidí, v neděli ráno se jich v hlavním městě nachází sotva milion.

Geolokační data představilo na konci loňského roku ministerstvo vnitra. Jedná se o agregované a anonymizované údaje od všech tří největších mobilních operátorů z celkem 10,3 milionu SIM karet. Jednotlivá města k nim mají přístup zdarma a mohou je využít například při plánování umístění úřadů, mateřských škol nebo při tvorbě územních plánů. 

Například Brno využívá data z mobilních telefonů lidí už osm let. Magistrátu pomáhají udělat si přesnější obrázek o počtu lidí, kteří v jihomoravské metropoli žijí. „To nám bohužel čísla o trvalém pobytu neřeknou, tak si musíme pomoci tímto alternativním nástrojem,“ vysvětluje mluvčí Brna Radka Loukotová. „Obyčejně nám pomáhají odůvodnit existenci například školek v nově budovaných čtvrtích nebo částech obcí, kde by podle trvalých pobytů poptávka neměla být, ale lidé tam reálně žijí,“ dodává.

Kromě toho, že Brno dlouhodobě zkoumá také data o počtech lidí, kteří do města dojíždějí za
prací, radnice sleduje i návštěvnost kulturních a sportovních akcí, případně počty turistů. „Data vám řeknou, co se ve městě aktuálně děje. Kolik lidí od vás odjíždí nebo naopak přijíždí. Mohou také pomoci k ověření, zda u vás lidé mají dostatečné zázemí v oblasti školství, zdravotní péče či pracovních příležitostí,“ uvádí obchodní ředitel pro státní správu ve společnosti T-Mobile Štěpán Čekal.

Podle něj je budoucnost využití dat také v dopravě. „Anonymizovaná geolokační data pomohou identifikovat kdy, odkud a kam občané pravidelně do města přijíždí a na jejich základě lze efektivněji regulovat hromadnou dopravu. Například posílením četnosti spojů během špičky. Předpokládám, že trend využívání těchto dat bude v dalších letech ještě sílit,“ míní Čekal.

Právě pro budoucí rozvoj různých způsobů dopravy ve městě hodlá informace z mobilních telefonů použít město Jičín. Radnice aktuálně pracuje na Plánu udržitelné městské mobility, který by měl být dokončen v příštím roce. Takzvaná big data od operátora T-Mobile patří mezi vstupní data, na jejichž základě navrhnou úředníci konkrétní opatření. „Dlouhodobě udržitelná městská mobilita musí být založena na snížení závislosti občanů na individuální automobilové dopravě a na její náhradě jinými způsoby přesunu. Zásadní bude poskytnout občanům přístup k bezpečným, finančně dostupným a přístupným dopravním systémům,“ uvádí mluvčí města Jan Jireš.

V úvodu zmíněná data ministerstva vnitra ukázala kromě vytíženosti turistických center a velkých měst například také trasy, po nichž se lidé nejčastěji pohybují – podle analýzy lidé v Česku nejčastěji dojíždějí z Kladna do Prahy. V hlavním městě navíc podle dat z mobilních telefonů žije reálně o 200 tisíc lidí víc, než kolik ukazují oficiální statistiky Českého statistického úřadu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist