Zpřesněná data o HDP za první letošní čtvrtletí naznačují zatím velmi pozvolné oživení tuzemské ekonomiky, respektive pohybujeme se stále na hraně stagnace. Hlavním důvodem nevýrazného růstu jsou slabší investice, které meziročně poklesly o 2,7 procenta. I z pohledu nápojářského průmyslu, a tedy veřejně obchodované Kofoly, mě však zaujal vývoj spotřeby domácností.

Zvýšená mezikvartální dynamika z půlprocentního na jednoprocentní růst, potažmo meziroční zvýšení o 2,1 procenta dává jistý optimismus směrem k vývoji spotřebitelského sentimentu. Podíváme-li se na další makroekonomický indikátor v podobě maloobchodních tržeb, pak dostáváme obdobný obrázek. Po loňském čtyřprocentním poklesu od počátku letošního roku pozorujeme oživení, když v lednu maloobchod posílil oproti loňsku o 3,2 procenta, v únoru o 2,5 procenta, v březnu pak dokonce o 6,1 procenta. Přejdu-li více do mikroúrovně, pak tento vývoj poptávky se musí zamlouvat nápojářskému odvětví.

Tento segment ekonomiky si v minulých letech prošel obtížným obdobím. Nejprve covidové roky 2020 a 2021, které pro nápojářské firmy znamenaly citelný zásah do tržeb a ziskovosti prostřednictvím silně ochromeného gastro segmentu. Poté konflikt na Ukrajině, jenž výrazně napomohl k zažehnutí nákladové inflace, která se projevila nejen v extrémním nárůstu cen energií, ale významně posunula nahoru například i ceny cukru či plastů, tedy pro nápojáře základních vstupních surovin. Bezprecedentní inflace se pak naplno negativně projevila v poptávce domácností v roce 2023.

Letošní rok zatím vypadá daleko klidněji, obavy nápojářských společností ustupují. Zlepšující se spotřebitelský sentiment je patrný i z podnikového pohledu. Kofola, jeden z tuzemských lídrů, za první čtvrtletí hlásí sedmiprocentní nárůst objemů prodejů, za leden to bylo dokonce meziročně o 11 procent více. Z managementu je cítit opatrný optimismus, vnímám větší apetit do investic, podpory marketingu apod. Prostě návrat do normálu. A to je vždy dobrý signál.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist