Když jste si naposledy v některém z kávových řetězců objednávali šálek kávy, možná jste si všimli, že ze tří možností velikosti – malé, střední a velké – stojí střední porce často téměř stejně jako velká. Třeba jste se zachovali stejně jako velká část lidí, rozhodli se pro zdánlivě výhodnou nabídku a odnesli si v ruce největší a také nejdražší kávu, kterou jste nakonec dost možná ani nedopili. V takovém případě jste se stali obětí kognitivního zkreslení známého jako efekt návnady (v angličtině decoy effect), kterému se v češtině říká také efekt volavky, ale je známý i pod pojmem asymetrická dominance.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.