Když jste si naposledy v některém z kávových řetězců objednávali šálek kávy, možná jste si všimli, že ze tří možností velikosti – malé, střední a velké – stojí střední porce často téměř stejně jako velká. Třeba jste se zachovali stejně jako velká část lidí, rozhodli se pro zdánlivě výhodnou nabídku a odnesli si v ruce největší a také nejdražší kávu, kterou jste nakonec dost možná ani nedopili. V takovém případě jste se stali obětí kognitivního zkreslení známého jako efekt návnady (v angličtině decoy effect), kterému se v češtině říká také efekt volavky, ale je známý i pod pojmem asymetrická dominance.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Chcete dostávat investiční texty do e-mailové schránky?

Přihlaste se pravidelnému odebírání investičního newsletteru Peníze HN, kde naleznete naše původní analýzy, tipy na dobré čtení nebo glosy analytiků.

newsletter Peníze