Audi ukončilo výrobu svého posledního otevřeného modelu, A5 Cabriolet. Kdo bude chtít v autech z Ingolstadtu zažít vítr ve vlasech, bude se muset napříště spokojit se střešním oknem. Konec kabrioletu také znamená, že značka se čtyřmi kruhy přijde i o dvoudveřové karoserie.
Příchod nové generace A5 přináší definitivní tečku zá érou kabrioletů Audi, poslední vyrobený kus sjel tento měsíc z výrobních pásů v německém Neckarsulmu. Platí to i pro sportovní variantu S5 s benzinovým šestiválcem pod kapotou.
Otevřené modely mizí z výrobního programu Audi postupně už několik let. V roce 2020 vypadl z nabídky kabriolet A3, výroba kompaktního sporťáku TT Roadster skončila loni v listopadu. Poslední kusy Audi R8 Spyder opustily továrnu v Heilbronnu letos v březnu.
„Z hlediska prodejů byly kabriolety v Česku zastoupeny v nepatrném množství. Zdráhal bych se ale říct, že jich není škoda, pro značku jsou taková auta pověstnou třešinkou na dortu,“ říká Jiří Rozkošný z českého zastoupení Audi s tím, že kdo má o otevřené modely zájem, stále je tu možnost vybírat ze skladových zásob. Na domácí půdě jde konkrétně o dva kabriolety S5 a jeden Spyder R8, jehož cena přesahuje šest milionů korun.
Kabriolety se ve výrobním programu značky nedožily 35. výročí premiéry, kdy Ferdinand Piëch na podzimním frankfurtském autosalonu v roce 1989 představil první „Audi Cabrio“ v novodobé historii značky. Auto vycházelo z dvoudveřového Audi Coupé a do sériové výroby se probojovalo o dva roky později. Zlatá éra otevřených Audi však přišla až s rokem 1998, kdy svou úspěšnou dráhu odstartoval model TT.
Volkswagen zvažuje uzavření továrny na drahé elektromobily. Bylo by to první zavření závodu od roku 1988
Označení číslem 5, které bylo u Audi až dosud vyhrazené pro karosářské verze Coupé a Cabriolet, nyní obsadila nová generace sedanu a kombi střední třídy, která až dosud nesla označení A4. Čtyřka v názvu by měla pro změnu připadnout chystanému elektromobilu.
Audi je tak první z prémiových značek, která výrazně proškrtala modely v okrajových segmentech ve prospěch hlavního proudu. Obdobně postupuje také rival Mercedes-Benz, který sloučil kabriolety třídy C a E do jediného modelu CLE. V nabídce pak má už jen roadster SL, který vždy patřil k tomu nejlepšímu, co značka dokázala nabídnout. Platí to dodnes, čemuž odpovídá i cena začínající na 3,4 milionu korun.
Prakticky neměnnou nabídku otevřených vozů naopak udržuje Porsche. Do značné míry mu to usnadňuje dvoudveřová koncepce jeho nejslavnějšího modelu 911, ale i skutečnost, že si za svá auta může říct takřka o jakoukoliv sumu.
Také mnichovské BMW na tom není vůbec špatně, v nabídce má stále ještě tři otevřené modely, přičemž zájem o ně není v Česku zas tak úplně symbolický. „Za první pololetí jsme prodali 35 kabrioletů čtvrté řady, 27 kusů Z4 a tři kabriolety řady 8,“ vypočítává David Haidinger z českého zastoupení značky. Zájem Čechů o otevřená BMW meziročně stoupl, v případě čtvrté řady o 35 procent, u Z4 dělal nárůst 13 procent.
V nižších cenových kategoriích zůstává stálicí nabídky slavná Mazda MX-5, rovněž nová generace Mini znovu zařadí otevřenou verzi do ceníku v příštím roce. I zde však nabídka v posledních letech značně prořídla, kabrioletů se vzdaly nejen všechny velké francouzské značky, ale třeba i výrobce minivozů Smart.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist