V areálu Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy (ÚJV Řež) parkuje unikátní vozidlo. Dopravní prostředek s názvem TriHyBus byl prvním vodíkovým autobusem, který jezdil po českých silnicích. Mezi lety 2009 a 2014 přepravoval cestující po Neratovicích. Poté však projekt skončil a autobus od té doby stojí jako historická vzpomínka na průkopnickou technologii v areálu, kde ho vyvinuli.
S TriHyBusem Česko předběhlo Evropu, která na vodíkovou vlnu naskočila až později. Oč rychleji se však vývoj posouval kupředu jinde, o to více byla patrná následná tuzemská stagnace. Záměrů sice bylo několik, většina však skončila ve fázi pilotních experimentů malého rozsahu nebo zamrzla úplně. To se mění teprve nyní v kraji školáka Káji Maříka.
Co se dočtete dál
- Kolik budou stát vodíkové autobusy pro Středočeský kraj.
- Kolik bude stát jejich provoz a jak se náklady liší od dieselového pohonu.
- Kde a co budou autobusy tankovat.
- V jaké fázi jsou další projekty využití vodíku ve veřejné dopravě.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.