Skandinávský kolos Tietoevry má roční tržby přes tři miliardy eur a s jeho akciemi se obchoduje na významných burzách, včetně Nasdaqu. V Česku ale velký byznys nedělá. Důvodem je i styl, jakým se u nás často přidělovaly zakázky v oblasti IT služeb, který byl s firemní kulturou neslučitelný. O to zajímavější je pro severský podnik náš pracovní trh, z něhož už „načerpal“ tisíce ajťáků i řadu manažerů.

Velká korporace zaměstnancům umožňuje i výrazný profesní růst. Dobře to dokládá dráha dlouholetého šéfa českého Tieta Petra Lukasíka, který se v transformovaném Tietoevry stal šéfem divize – interní firemní řečí „byznysu“ – s názvem Create. V prvním rozhovoru pro média po povýšení Lukasík vysvětluje, jak se firma změnila, jak řídí „svých“ devět tisíc zaměstnanců, co potřebuje české technické školství, i to, jak může manažer využít umělou inteligenci. Lukasík je rovněž honorárním konzulem Finska v Ostravě.

Když jsme spolu mluvili před sedmi lety, byl jste šéfem prosperujícího českého Tieta, přičemž firmu vzhledem k jejímu zaměření na zahraniční trhy znali hlavně lidé z oboru IT, jichž jen v Ostravě zaměstnáváte přes dva tisíce. Co hlavního se za dobu od posledního rozhovoru změnilo?

Trh se změnil. Změnil se způsob, jak se služby poskytují, co zákazníci požadují, a změnila se i celková strategie naší firmy.

Jak se proměnila firma?

Byli jsme Tieto, dnes už jsme Tietoevry. S pomocí koupě jsme se sloučili se zhruba stejně velkou severskou společností Evry, která měla základnu primárně v Norsku. Což se dobře doplňovalo s trhy, které jsme obsluhovali my. Tím pádem nám významně vzrostly tržby i počet zaměstnanců. Ten se zvýšil ze 14 tisíc zhruba na 24 tisíc.

V průběhu slučování, při postupném integrování jednotlivých částí, jsme došli k závěru, že si potřebujeme stanovit novou strategii.

Cílem je mnohem více se zaměřit na specializaci jednotlivých samostatných byznysů. Těch jsme vytvořili pět. Každý má svoji autonomii. Má volnost v tom, jak reagovat na požadavky zákazníků. Takže si upravuje jak portfolio služeb, zároveň ale i vnitřní fungování. Tak, aby mohl být tím nejlepším v dané oblasti.

Zkusme se podívat na konkrétní příklady.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Proč a jak se změnila firma Tieto, jeden z nejvýznamnějších zaměstnavatelů v oboru IT v Česku.
  • Jak se řídí tým devíti tisíc zaměstnanců rozprostřený po třiadvaceti zemích.
  • Co chybí technikům z českých vysokých škol a v čem má navrch Indie.
  • Jak špičkový manažer pracuje s nástroji postavenými na umělé inteligenci a jak při tom chrání citlivá data zákazníků.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.