V Česku se začal rozmáhat fenomén, který lze pracovně nazvat „barikádismus“. Spočívá v tom, že skoro každý má pocit, že k udržení pozornosti publika musí vylézt na nějakou, v podstatě úplně libovolnou, názorovou barikádu. A z ní ostře pálit na všechny strany. Někdo zvolí „boj za svobodu slova“, obzvlášť absurdní v zemi, kde lze vyvěsit v centru metropole rasistické plakáty a většina se nad tím ani nepozastaví. Jiný si vybere tvrzení, že nezvládnutou digitalizací skončí svět, tak jak ho známe. Další bojuje do naprostého vyčerpání těla i ducha třeba proti městským koloběžkám.

Nikomu samozřejmě nelze tenhle přístup vyčítat. Logika sociálních sítí, v jejichž světě žijeme častokrát intenzivněji než v realitě, je už taková, že nás nutí k neustálým pokusům vyskakovat z davu. Kdo je pouhou součástí virtuálního plebsu, ten nikoho nezajímá. Kdo naopak objeví způsob, jak uchvátit aspoň na malou chvíli pozornost publika, ten se najednou dostává na jakousi vyšší úroveň digitálního bytí. Je náhle „influencerem“, guruem virtuálního okamžiku, kondenzovaného momentu, pro který stále častěji žijeme. A tak lidé vymýšlejí stále větší, nové a absurdnější způsoby, jak se na vrchol pyramidy momentálního zájmu dostat. Nejenže nafukují existující drobné problémy, ale vymýšlejí nové, jen proto, aby měli proti čemu teatrálně bojovat.

Má to celou řadu důsledků.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaká je povaha virtuálních válek na sociálních sítí
  • Jak pomáhají radikalizovat a štěpit společnost
  • K čemu to vede a proč je to obrovské riziko
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.