Německý autoprůmysl svírá krize, jakou dlouho nepamatuje. Volkswagen uvažuje o uzavření minimálně jedné své výrobní továrny v Německu a jeho dozorčí rada koncem tohoto týdne v zájmu úspor s velkou pravděpodobností seškrtá pětiletý investiční plán. Výrobci luxusních vozů BMW a Mercedes Benz jsou na tom o poznání lépe. „Jenom“ snižují své původní prodejní předpovědi hlavně kvůli Číně a musí se smířit s podstatně nižšími ziskovými maržemi než v minulosti.
Za situace, která se zhoršuje nejen v autoprůmyslu, ale v celém hospodářství, se rozhodl spolkový ministr hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck svolat na pozdní pondělní odpoledne videokonferenci. Té se zúčastnili šéfové automobilek i jejich významných dodavatelů (mimo jiné Bosche, ZF, Continentalu), zástupci Svazu autoprůmyslu (VDA) i odborového svazu IG Metall, jednoho z nejpočetnějších a z hlediska vyjednávací pozice i nejvlivnějších v Německu.
Zásadní rozhodnutí na ní nepadla, což se ani nečekalo. Klíčovým bodem se stala diskuse o tom, zda by stát neměl lidem na pořízení nového či ojetého elektroauta přispět určitou sumou v případě, že si současně nechají sešrotovat starý vůz se spalovacím motorem. Do hry se tak opět dostává takzvané šrotovné (německy Abwrackprämie), které stát použil k oživení poptávky po osobních autech v roce 2009.
Co se dočtete dál
- Kolik by podle návrhu sociální demokracie měli dostávat lidé, kteří se zřeknou starého vozu se spalovacím motorem a pořídí si elektroauto?
- Jak hodnotí zvažované opětovné zavedení šrotovného experti?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist