Německý autoprůmysl svírá krize, jakou dlouho nepamatuje. Volkswagen uvažuje o uzavření minimálně jedné své výrobní továrny v Německu a jeho dozorčí rada koncem tohoto týdne v zájmu úspor s velkou pravděpodobností seškrtá pětiletý investiční plán. Výrobci luxusních vozů BMW a Mercedes Benz jsou na tom o poznání lépe. „Jenom“ snižují své původní prodejní předpovědi hlavně kvůli Číně a musí se smířit s podstatně nižšími ziskovými maržemi než v minulosti.

Za situace, která se zhoršuje nejen v autoprůmyslu, ale v celém hospodářství, se rozhodl spolkový ministr hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck svolat na pozdní pondělní odpoledne videokonferenci. Té se zúčastnili šéfové automobilek i jejich významných dodavatelů (mimo jiné Bosche, ZF, Continentalu), zástupci Svazu autoprůmyslu (VDA) i odborového svazu IG Metall, jednoho z nejpočetnějších a z hlediska vyjednávací pozice i nejvlivnějších v Německu.

Zásadní rozhodnutí na ní nepadla, což se ani nečekalo. Klíčovým bodem se stala diskuse o tom, zda by stát neměl lidem na pořízení nového či ojetého elektroauta přispět určitou sumou v případě, že si současně nechají sešrotovat starý vůz se spalovacím motorem. Do hry se tak opět dostává takzvané šrotovné (německy Abwrackprämie), které stát použil k oživení poptávky po osobních autech v roce 2009.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Kolik by podle návrhu sociální demokracie měli dostávat lidé, kteří se zřeknou starého vozu se spalovacím motorem a pořídí si elektroauto?
  • Jak hodnotí zvažované opětovné zavedení šrotovného experti?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.