Firma SOR Libchavy, která vyrábí autobusy a trolejbusy, skončila loni s rekordní ztrátou 260 milionů korun. Rok předtím měla ztrátu 111 milionů. Tržby z prodeje vlastních výrobků a služeb se přitom meziročně zvýšily o jedno procento na 3,025 miliardy korun, vyplývá z výroční zprávy zveřejněné ve sbírce listin. Společnost loni prodala nejméně autobusů za posledních šest let. Klesá také podíl prodejů na tuzemském trhu.

„Rok 2023 zaznamenal jednoznačně nejhorší provozní výsledek v historii,“ uvedli jednatelé společnosti. V roce 2023 společnost prodala 502 autobusů z výroby a další dva zkušební. Výsledky jsou o 2,5 procenta nižší než rok předtím, kdy firma prodala 515 vozidel, a o 12 procent horší ve srovnání s rokem 2021 s prodejem 569 vozů.

Hlavními zákazníky byly společnosti provozující veřejnou hromadnou a komerční dopravu v Česku a na Slovensku. V ČR výrobce loni prodal 249 autobusů, na Slovensku 176. Slovenský trh se stal po českém druhým nejvýznamnějším. Do Německa směřovalo 34 autobusů, do Bulharska 30, do Estonska sedm, do Rumunska šest a dva do Polska.

Stoprocentním vlastníkem společnosti je prostřednictvím firmy Bauliga společnost EP Industries (EPI). SOR v minulosti vyráběl zemědělské stroje. V roce 1991 firmu koupili bývalí zaměstnanci Karosy a o dva roky později podnik vyrobil první prototyp autobusu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist