Jen s minimální marží prodávaly poslední dva roky firmy kola a elektrokola. Velkými slevami se snažily rozproudit slabou poptávku a vyprázdnit rekordně plné sklady. Některým podnikům z oboru se to však stále nedaří a dostávají se do velkých problémů. Týká se to zejména hlavních cyklistických trhů, tedy Evropy a Spojených států. Od cyklobyznysu se navíc otáčejí zády i banky.

Jiří Píša, produktový manažer společnosti Progress Cycle, která je v Česku distributorem jednoho z největších světových producentů kol Giant, v rozhovoru pro HN mluví o tom, jakým nástrahám teď celý byznys čelí. Také vysvětluje, proč v Česku cykloobchodům nepřibývají zákazníci, proč se z některých kol příští rok může opět stát nedostatkové zboží nebo co znamená, když vám v obchodě prodají nový řetěz na kolo v igelitovém pytlíku místo v originálním balení.

Banky se dnes na cyklistický sektor dívají skrz prsty, řadě firem snižují rating a omezují přístup k úvěrům. Jak velká je to komplikace? Máte s tím také zkušenost?

Pro velké firmy, které potřebují hodně peněz, je to velká komplikace. My jsme na tom jako obchodní firma lépe. Fungujeme s minimálními úvěry, a když už si je bereme, tak jsou krátkodobé. Hůř jsou na tom právě nadnárodní výrobní firmy. Třeba Accell Group, což je jeden z největších výrobců v Evropě a patří pod něj značky Haibike, Ghost nebo Lapierre, dluží 1,4 miliardy eur a má rovněž zhoršený přístup k úvěrům, takže mu teď musí výrazně pomáhat jeho investoři. V bankách tedy u cyklistiky bliká výstražné červené světýlko. Není to sektor, kde jsou velké prodeje a půjčky by byly bezpečné. Do byznysu během covidu vstoupilo spoustu investorů a dnes jim dochází peníze, z jednotlivých firem proto odchází s vystřízlivěním.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaké problémy firmám z cyklobyznysu způsobuje omezený přístup k úvěrům.
  • Jak jsou na tom čeští prodejci a výrobci kol.
  • Jak se změnila nabídka nových modelových řad kol.
  • Kterých kol je stále nadbytek a která naopak spíše chybí.
  • Jaký nešvar se po covidu znovu objevil na trhu a proč z něj nemá Shimano radost.
  • Může opět přijít výrazný nedostatek kol?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.