V sobotu odstartuje v Lille další ročník nejslavnějšího cyklistického závodu Tour de France. Na startu jedné z největších a nejsledovanějších sportovních akcí světa bude i belgický tým Soudal Quick Step. Cyklistická stáj, v jejímž dresu v minulosti jezdil třeba i Čech Zdeněk Štybar, letos opět sází na dvojnásobného olympijského vítěze z Paříže Remca Evenepoela.
Právě on má pravděpodobně největší šanci prolomit kralování nejlepších cyklistů současnosti Tadeje Pogačara a Jonase Vingegaarda – v posledních pěti letech se z prvenství třikrát radoval slovinský cyklista a dvakrát jeho konkurent z Dánska. „Loni byl Remco na pódiu a náš cíl je, aby tam byl letos znovu. Ale to se snadněji řekne, než udělá, a je to stále třítýdenní výzva, kterou musíme přežít,“ říká šéf Soudal Quick-Step Jurgen Foré.
Manažer, který má kromě cyklistiky zkušenosti i z poradenské společnosti Deloitte, letos v čele stáje s přezdívkou „Vlčí smečka“ nahradil dlouholetého šéfa Patricka Lefevera. Foré v rozhovoru pro HN například popisuje, jak složité je dnes uspět v konkurenci týmů s téměř dvojnásobnými rozpočty. „Rozdíl mezi skupinou nejbohatších týmů a zbytkem týmů z kategorie World Tour je docela velký a i v posledním roce se zvýšil,“ uvádí manažer s tím, že kvůli tomu roste tlak na růst platů cyklistů.
Například loňský vítěz Staré dámy, jak se francouzskému etapovému závodu přezdívá, Tadej Pogačar z týmu UAE Emirates si v roce 2024 vydělal v přepočtu 150 milionů korun, výdělek loni třetího Evenepoela byl v porovnání s nejlépe placeným cyklistou světa poloviční.
Cyklistiku v posledních letech pomohl zpopularizovat seriál Netflixu o zákulisí Tour. Foré vysvětluje, v čem je natáčení náročné třeba pro regeneraci jezdců nebo zda pomáhá ve shánění sponzorů. Šéf stáje, kterou stejně jako mediální dům Economia vydávající HN vlastní Zdeněk Bakala, zároveň odhaluje, jaké závodníky přiveze Soudal Quick-Step v srpnu do Česka na Czech Tour.
O víkendu začíná Tour de France, a jako je v posledních letech zvykem, Netflix pár dnů před startem zveřejnil třetí řadu seriálu Tour de France: Unchained o loňském ročníku závodu. Díky dokumentu získala cyklistika na popularitě, ale jak velkým narušením soukromí týmů je samotné natáčení?
Je to opravdu jiné, než na co jsem byl zvyklý ve svém předchozím životě. Jste stále pod jakýmsi velkým reflektorem. Seriál je určen pro širokou veřejnost a všichni lidé dnes mají na cyklistiku názor. Na týmy a jejich hvězdné jezdce je upřen velký reflektor a každý od nich něco chce. Na třítýdenních závodech Grand Tour (kromě Tour de France jde ještě o italské Giro a španělskou Vueltu – pozn. red.) jsou velmi, velmi těžké dny. Jezdci trpí v etapovém boji, ale také před etapou a po ní. Stále se toho hodně děje, máte mediální povinnosti, někdy také ještě delší přesuny do hotelů či na start další etapy.
Není tam moc prostoru, kde by jezdci mohli být sami sebou, kde by se mohli vyrovnat se svými emocemi, ať už jsou šťastní, nebo zklamaní, když se něco nepovedlo podle plánu. Pokud je na ně celou dobu upřena kamera, je to zajímavé pro diváky, ale někdy je potřeba také myslet na to, abychom jezdcům nechali trochu času pro sebe, aby se vyrovnali s třemi týdny intenzivního sportu. Je to o rovnováze, kterou musíte pečlivě řídit, a někdy musíte nakreslit pomyslnou čáru a dát jezdcům prostor, aby se mohli soustředit nebo měli dostatek regenerace nejen fyzické, ale i psychické. Ale jinak je seriál skvělý produkt.
Pomáhá vám na druhou stranu popularita spojená se seriálem například snáze najít sponzory?
Nalezení sponzorů je složitá věc. Naštěstí máme v týmu loajální partnery a vždy je hledáme tak, abychom zajistili dlouhodobou budoucnost týmu. Jsme stále na trhu a snažíme se navázat kontakt s novými společnostmi, které by se mohly hodit k cyklistice a našemu týmu. Ve srovnání s jinými sporty není investice do cyklistiky drahá, ale musíme pro tým získat rozpočet přes 30 milionů eur (750 milionů korun – pozn. red.), abychom vše udrželi v chodu. Je to tedy sice levnější investice, pokud ji srovnáte s jinými sporty, ale stále je to spousta marketingových peněz, které společnosti musí utratit v jednom sportu a jednom týmu.
Ale ano, pozornost věnovaná našemu sportu se globálně zvětšila. Do cyklistiky přišly tři až čtyři velké společnosti, což je dobře, ale také utrácejí spoustu peněz, což vytváří velký tlak na týmy s normálními rozpočty. Jsou to zajímavé, ale náročné časy. My – ale i řada firem – se navíc v současnosti zotavujeme z některých ekonomických protivenství. Musíte tedy vést spoustu rozhovorů, jen abyste někoho našli. Takže je to časově docela náročné nejen pro mě, ale pro několik lidí v týmu.
Jurgen Foré
Jeho otec Noel vyhrál mimo jiné slavné závody Paříž–Roubaix a Kolem Flander.
Jurgen Foré v dětství pokračoval v otcových šlépějích, profesionálem se však nestal.
Místo toho se prosadil v byznysu, mimo jiné se stal partnerem poradenské společnosti Deloitte.
V roce 2024 se stal provozním ředitelem Soudal Quick-Step, od letoška povýšil na pozici výkonného ředitele. Na pozici nahradil Patricka Lefevera, který byl CEO týmu posledních 20 let.
Jak těžké je soutěžit proti týmům jako UAE nebo Visma s rozpočty kolem 60 milionů eur?
Myslím, že týmy s největšími rozpočty jsou UAE Emirates, Lidl-Trek, Decathlon AG2R a Red Bull-Bora-Hansgrohe. Pod nimi je Ineos Grenadiers a Visma Lease a Bike a pak teprve týmy jako my. V rozpočtech jsme možná na osmé nebo deváté pozici ve World Tour. Takže když se podíváte na to, že jsme loni skončili třetí v hodnocení týmů UCI, je to důkaz, že s méně penězi děláme věci správně.
Ale ano, situaci nám to komplikuje, protože peníze jsou až na prvním místě, že? Výše smluv, které jiní dávají špičkovým jezdcům, ale také jezdcům výkonnostně těsně pod nimi, pro nás představují největší výzvu k soutěžení. Mohou jim dávat víceleté mnohamilionové smlouvy. To nám trochu ztěžuje soutěžení, protože když je zde zhruba pět týmů s rozpočty přes 50 milionů eur, tak to mění trh a hodnotu jezdců. To jde teď velmi rychle. Snažíme se proto soutěžit s naším vlastním projektem s dobrým podpůrným prostředím, které jezdcům můžeme nabídnout. Stále máme spoustu dobrých jezdců, kteří chtějí být v našem týmu a kteří se k nám chtějí připojit. Máme na trhu dobrou pověst.
Co to dělá s platy cyklistů?
Dnes jsme v situaci, která se zdá být trochu mimo, protože existuje malá skupina jezdců, kteří opravdu vydělávají velké peníze a vytváří tlak na spoustu dalších jezdců, kteří chtějí rovněž lepší smlouvy. K vytvoření cyklistického závodu ale potřebujete 180 nebo 200 jezdců, nemůžete závodit se čtyřmi týmy a s 25 jezdci, to by nebyl nejzajímavější závod. Takže je náročné být pod těmito mnohamilionovými projekty, ale je na nás, abychom zůstali inovativní a našli dostatek podpory pro náš tým. Takže se soustředím na to, co můžeme dělat. Oni mohou angažovat jen 30 jezdců, stejně jako my. Takže i oni si musí vybrat. Ale ano, je rozdíl, jestli máte v rozpočtu 30 milionů, nebo více než 50.
„Teď si chci v životě uklidit.“ Co dělá Zdeněk Štybar po 30 letech na kole a kde najdete cykloráj
Jsou rozdíly v rozpočtech týmů v pelotonu větší než v minulosti?
Ano, myslím, že rozdíly za poslední čtyři až pět let narostly. Propast mezi skupinou nejbohatších týmů a zbytkem stájí z kategorie World Tour je docela velká a i v posledním roce se zvětšila. Je to tedy náročné a můžeme jen doufat, že více velkých společností bude zlákáno k tomu, aby vstoupily do cyklistiky. Vedle stávajících partnerů, které máme, můžeme přesvědčit i další společnosti, aby se připojily k našemu projektu, abychom na trhu zůstali konkurenceschopní.
Quick-Step se řadu let soustředil na jednodenní závody a neměl jezdce na celkové pořadí na etapových závodech Grand Tour. To se ale teď díky Remco Evenepoelovi změnilo. Jak náročné bylo kvůli tomu přestavět tým?
Myslím, že pro všechny týmy je docela náročné vyvážit skladbu jednodenních závodů, jarních klasik a etapových závodů, kde máte jezdce s ambicí na celkové vítězství. Abyste mohli jet na celkové pořadí, potřebujete spoustu dobrých jezdců, tedy také drahých jezdců. Děláme to nejlepší, co můžeme, a myslím si, že jsme náš projekt ve vztahu k ambicím na celkové pořadí rozvinuli. Ale ano, trochu to změnilo DNA týmu. V klasikách a jednodenních závodech jsme stále přítomni, ale jsme méně výrazní než dříve. Chceme si nicméně svou pozici udržet, a to i díky změnám v sestavě a skladbě týmu pro příští rok.
Je to náročné, protože nejde jen o jednoho chlapa, který má ambici stát co nejvýše v celkové klasifikaci, ale jde také o ostatní jezdce, které musí mít kolem sebe, kteří jsou opravdu drazí. Jedním z nich je Mikel Landa, který se ale zranil a kterého teď bude pro Tour de France těžké nahradit, protože jde o vysoce kvalitního jezdce. Je těžké jezdce jako on najít, ale jsem si jistý, že sestava, kterou teď máme pro Tour, představuje silný kolektiv, který je také opravdu připraven bojovat jeden za druhého.
V týmu máte letos kromě loni třetího Evenepoela také sprintera Tima Merliera. Jaké jsou vlastně vaše cíle pro letošní Tour de France?
Určitě půjdeme za nejlepším možným výsledkem v celkové klasifikaci s Remcem. Loni byl na pódiu a náš cíl je, aby tam byl letos znovu. Ale to se snadněji řekne, než udělá a je to stále třítýdenní výzva, kterou musíme přežít. Vedle toho jsme na Tour také proto, abychom vyhrávali etapy. Jsou tam některé zajímavé etapy na začátku závodu pro Tima Merliera, takže doufáme, že s ním můžeme získat nějaká vítězství ve sprintech. Vedle toho doufáme, že Remco v některých etapách nebo v časovkách také ukáže své schopnosti. Pokud vyhrajeme etapu hned v prvním týdnu, třeba právě díky Timovi, může to sejmout spoustu tlaku z týmu a také z ramen Remca. Proto jsme se tak rozhodli.
V srpnu se váš tým představí také na závodě Czech Tour. Jak se na akci těšíte a jaké jezdce do Česka přivezete?
Czech Tour je pro nás určitě důležitá, protože jde o domovskou zemi našeho majitele Zdeňka Bakaly. Je to také velmi pěkný závod a loni zde náš jezdec Luke Lamperti vyhrál etapu. Je to důležitá akce také pro naše sponzory. Prozatím počítáme s tím, že přijedeme s týmem, který se zaměří na lov etap. Takže určitě budeme mít v sestavě Josefa Černého, pak také mladé belgické jezdce, jako je Gil Gelders, dále pojede třeba i Yves Lampaert. Takže pro Czech Tour budeme mít pěknou soupisku a opravdu se na ni těšíme.
Na začátku roku jste nahradil Patricka Lefevera, který byl generálním ředitelem Quick-Stepu více než 20 let. Jak velká je to výzva?
Převzít takový tým je velká výzva, protože má dlouhou tradici a velmi krásnou historii. Takže jsem hrdý na to, že mohu být za tento tým zodpovědný. Dědictví, které s sebou nesete, chcete chránit a zároveň chcete budovat jeho další kapitolu. Takže to vidím jako velkou zodpovědnost.
Jakou nejlepší radu vám Lefevere kdy dal?
Pracovali jsme spolu rok a dal mi spoustu rad. Třeba jsem se od něj naučil, že v době krize je lepší počkat 48 hodin, než se rozhodnete. Někdy bývám trochu netrpělivý a chci mít řešení pro každý problém, který se objeví. Vlastně docela často. Takže mi říkal, pokud čelíš krizi, počkej 48 hodin, abys promyslel strategii. Myslím, že to je rada, kterou si od něj rád vezmu.
Je něco, co naopak hodláte dělat jinak než on?
Patrick je osobnost v cyklistice a má svůj vlastní styl, já mám jiné zázemí a jsem také z trochu jiné generace. Myslím si, že musíte zůstat věrni své osobnosti. Mám své vlastní zkušenosti, v mládí jsem byl cyklistou, vyrostl jsem tedy v cyklistice, ale pak jsem získal také obchodní zkušenosti, vedl jsem týmy lidí. Prostě si myslím, že nejde o to dělat věci jinak, jde o to zůstat věrný tomu, kým jste a co vám funguje. Jelikož jsme různé osobnosti, některé věci se mohou změnit, ale pro mě je dědictví a silná skupina, kterou máme, něco, co Patrick začal a co si chci vzít s sebou i dál.
V minulosti jste byl partnerem ve společnosti Deloitte. Jak vám vaše zkušenosti z byznysu pomáhají v cyklistice?
Je tam více podobností, než by si lidé zvenčí mysleli. Protože pořád jde o řízení týmu lidí. Quick-Step je tým 180 lidí, zaměstnanců na plný úvazek, jezdců a dalších členů týmu. Je to jako v podnikání, musíte řídit tým se vší dynamikou a různými osobnostmi v něm. Já mám rád tým, který je různorodý, jsou v něm různé národnosti a osobnosti, protože to je také výzva. Jde o to najít ty nejlepší a nejvíce oddané lidi nejen mezi jezdci, ale také na ostatních pozicích. A to je stejné jak v podnikání, tak i v cyklistickém týmu. Podnikání, ve kterém jsem působil, bylo také konkurenční, museli jsme soutěžit na trhu a být těmi nejlepšími. Ať už jde o poradenství, nebo cyklistiku, vždy mám úmysl být nejlepší organizací a nejlepším týmem, jaký je možný.
Stále jde o řízení vašich příjmů a peněz, které můžete utratit na trhu. Musíte mluvit a pracovat se sponzory a snažit se najít nové sponzory, stejně jako musíte najít nové obchody. Takže je tam spousta věcí, i když na jiném trhu a v jiném sektoru, které jsou srovnatelné s mým předchozím byznysovým životem.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist